بیابان کالاهاری

این بیابان در غرب به نامیبا و در شرق به زیمباوه می‌رسد. آفریقایی‌ها به کالاهاری دورسلند (Dorsland) می‌گویند که به معنی «زمین تشنه» است.

کالاهاری از شن، ماسه، سنگریزه و دشت‌های فراخ نمکی پوشیده شده و در رده بیابان‌های نیمه‌خشک جای گرفته چرا که پس از بارش باران معمولا عرصه‌های وسیعی از آن تبدیل به چراگاه می‌شوند. دلتای اوکاونگو (Okavango Delta) به تالاب معروفی اطلاق می‌شود که در شمال این صحرا واقع شده است.

آکاسیا، خارشتر و درخت عود از جمله گیاهان شاخص در این بیابان هستند. غزال‌ها، جربیل‌ها، موش­ خرماها، کفتارها، شغال‌ها، کوکرها و غزال‌های آفریقایی هم گونه‌های جانوری هستند که معمولا در کالاهاری دیده می‌شوند. به صحرانشینان کالاهاری، بوشمن گفته می‌شود که بیش از ۲۰ هزار سال در این صحرا سابقه سکونت دارند. جالب است بدانید که قدمت پوسته زمین را در کالاهاری حدود ۳.۵ میلیارد سال تخمین می‌زنند.

بوشمن‌ها یا صحرانشینان کالاهاری بیش از ۲۰ هزار سال است که در این بیابان خشک و بی‌آب و علف زیست می‌کنند.

بیابان کالاهاری  منبع آب سطحی دایمی ندارد. حیات ‌وحش برای بقا تحت این شرایط سازگاری پیدا کرده‌ است. اگر به شیرهای این منطقه نگاه کنید، متوجه رنگ بدن خیلی روشن آن‌ها می‌شوید. علت رنگ روشن بدن شیرها در کالاهاری این است که آن‌ها باید به شکلی خود را با محیط اطراف هماهنگ کنند. شیرهای کالاهاری می‌توانند چند هفته غذا و آب نخورند.

یک نوع آنتلوپ به نام غزال جهنده در کالاهاری یافت می‌شود که گله‌های آن مقاومت عجیبی در برابر کم‌آبی دارند. آن‌ها در مناطقی چرا می‌کنند که میزان آب در گیاهان آن منطقه شاید حتی ۱۰ درصد هم نباشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا