نژادپرستی در دنیای علم

دانشمندان و پژوهشگران در گوشه و کنار جهان به طور انفرادی و گروهی در حال انجام مطالعات مختلفی هستند و یکی از بهترین راه‌های تبادل اطلاعات و قرار گرفتن در جریان جزئیات پژوهش‌های سایر دانشمندان، شرکت در کنفرانس ها و سمینارهای بین‌المللی علمی است.

پژوهشگران آفریقایی و آسیایی با مشکلات متعددی که مربوط به ویزا و صدور مجوز سفر است، مواجه شده‌اند و شایع‌ترین شکایات در سطح جهان شامل مدت زمان لازم برای پردازش درخواست ویزا، پیچیدگی فرم های درخواست، هزینه‌های تبعیض‌آمیز مرتبط با تهیه درخواست و عدم وجود شفافیت در قوانین است.

 نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد دانشمندان و پژوهشگران آسیایی و آفریقایی در مقایسه با همتایان اروپایی و آمریکائی خود با مشکلاتی بسیار بیشتر برای دریافت ویزا و شرکت در این کنفرانس ها رو به رو هستند. نتایج مطالعات پژوهشگران موسسه RAND در طرحی تحت عنوان global survey of academics’ movements نشان می‌دهد دانشمندان آسیایی و آفریقایی همچنین شانس کمتری برای سفر به سایر کشورها به منظور انجام پژوهش و تکمیل تحقیقات خود دارند. متأسفانه این میزان تبعیض ناشی از جبر جغرافیایی بسیار شدید بوده و شواهد حاکی از آن است که مشکلات دانشمندان آفریقایی برای انجام این سفرها و دریافت ویزا، حدود سه برابر بیشتر از غربی‌ها بوده و شرایط آسیایی‌های به مراتب بدتر است زیرا آن‌ها برای انجام چنین سفرهایی با مشکلاتی چهار برابر بیشتر از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها رو به رو می‌شوند. در این مطالعات، شرایط دو هزار و چهارصد و شصت و پنج پژوهشگر از ۱۰۹ کشور مختلف جهان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت که از آن میان ۴۹۴ دانشمند آفریقایی و ۴۵۷ دانشمند آسیایی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که پژوهشگران آفریقایی و آسیایی با مشکلات متعددی که مربوط به ویزا و صدور مجوز سفر است، مواجه شده‌اند و شایع‌ترین شکایات در سطح جهان شامل مدت زمان لازم برای پردازش درخواست ویزا، پیچیدگی فرم های درخواست، هزینه‌های تبعیض‌آمیز مرتبط با تهیه درخواست و عدم وجود شفافیت در قوانین است. از سوی دیگر بیش از ۴۵ درصد از دانشمندان آفریقایی و آسیایی به ندرت برای انجام تحقیقات و پژوهش‌های خود قادر به سفر به سایر کشورهای هستند درحالی‌که نتایج این آمار نشان می‌دهد ۸۳ درصد از محققان اروپایی در صورت نیاز به انجام سفرهای خارجی برای تکمیل طرح‌های خود، به سادگی این کار را انجام می‌دهند. این شرایط مطلوب دانشمندان غربی در حالی است که برای نمونه دانشمندان آفریقایی به ندرت می‌توانند فرصت انجام سفر داشته و معمولاً از فرصت‌های شغلی و پژوهشی بین‌المللی نیز مطلع نمی‌شوند.

ریشه‌های مخفی تبعیض در دنیای علم

گوردون مک اینروی (Gordon McInroy) ، تحلیلگر موسسه اروپایی RAND  در کمبریج، بریتانیا در این رابطه می‌گوید: این نظرسنجی به نویسندگان اجازه داد تا الگوهای رفتاری، پیشران‌ها و موانع را در این حوزه شناسایی کنند اما بررسی این مسئله که چرا چنین تفاوت‌هایی در فرصت‌های سفر وجود دارد، ممکن نشد.

این موضوع در حالی است که بسیاری از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که با توجه به رویدادهای پیچیده و تغییر قوانینی مانند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا  و تغییر شرایط سیاسی در ایالات‌متحده، نگران بدتر شدن شرایط بوده و احتمال می‌دهند که حتی ممکن است در آینده شرایط از امروز سخت تر شود.

هرمان مانایورا (Herman Manyora) دانشمند زبان‌شناس دانشگاه نایروبی واقع در کشور کنیا در این رابطه می‌گوید: « تاخیر در پردازش ویزا از سوی کشورهای میزبان که معمولاً با کمبود اطلاعات همراه است، چالش جدی دیگری در این زمینه محسوب می شود.»

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: nature

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا