تجهیزات فرودگاهی بومی سازی می شود

با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مقرر شد سامانه روشنایی عوامل پروازی منطبق با شرایط جغرافیایی و فرودگاه‌های کشور به طور کامل بومی‌سازی شود.

هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه، اجرای طرح‌های پژوهشی، نمونه‌سازی تخصصی و ساخت تجهیزات روشنایی عوامل پروازی است. در حال حاضر در کشور برای سیستم روشنایی 47 فرودگاه کشور، قطعات یدکی و پشتیبانی نیاز است و برخی از این سیستم‌ها باید به‌روز رسانی شود. با امضای این تفاهم‌نامه برای تضمین کیفیت و مرغوبیت تجهیزات، دستورالعمل‌های لازم برای نحوه آزمایش و بررسی آنها از مرکز پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران دریافت می‌شود.

بومی‌سازی فناوری تأمین تجهیزات فرودگاهی بر اساس اصل 44 قانون اساسی است. در حال حاضر بسیاری از تجهیزات فرودگاهی کشور مانند "کانتر"، "ترازو"، "آسانسور"، "سیستم انتقال بار مسافر (BHS)"، "میمیک (سامانه کنترل روشنایی عوامل پروازی)"، "ترانس‌ها با قدرت‌های بالا" و "تابلوهای فرمان" ایرانی هستند. با استفاده از توان مهندسان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی قرار است چراغ‌های عوامل پروازی و نیز رگلاتورهای جریان ثابت (CCR) نیز بومی‌سازی شوند.

بر اساس اعلام معاونت علمی، پیش از این جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی عناصر چراغ‌های لبه باند را برای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مدل‌سازی کرده بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا