نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف سیگنال‌های اسرارآمیز فضا با هوش مصنوعی

انفجارهای رادیویی سریع (fast radio bursts) یکی از اسرارآمیزترین پدیده‌ها در کائنات محسوب می‌شوند. تشخیص FRBs بسیار دشوار است و تاکنون تعداد کمی از این انفجارها شناسایی شده‌اند.

ستاره‌های نوترونی تا پیام‌های ایجاد شده توسط موجودات فرازمینی، از جمله عوامل ایجادکننده این انفجارها عنوان شده‌اند، اما دانشمندان تاکنون موفق به کشف علت اصلی FRBs نشده‌اند.

برنامه Breakthrough Listen – جستجو برای هرگونه نشانه از حیات فرازمینی در کائنات – از ژانویه سال 2016 آغاز شده و احتمالا 10 سال به طول خواهد انجامید. براساس گزارش اخیر این مرکز، هوش مصنوعی (AI) موفق به شناسایی 72 انفجار رادیویی سریع (FRBs) از یک کهکشان دوردست شده است.

برای این کشف مهم، نسل جدید فناوری هوش مصنوعی (AI) برای تجزیه و تحلیل بیش از 400 ترابایت داده جمع‌آوری شده از تلسکوپ‌های مختلف، مورد استفاده قرار گرفت.

با اسکن این داده‌ها، 72 انفجار سریع رادیویی از عمق فضا شناسایی شد. به نظر می رسد که این انفجارها مربوط به کهکشانی در فاصله 3 میلیارد سال نوری از زمین باشد؛ اما هنوز علت ایجاد آنها مشخص نشده است.

کشف این تعداد انفجارهای سریع رادیویی (FRBs) به دانشمندان برای شناسایی منبع اصلی و رمزگشایی از اسرار این پدیده کمک شایانی می‌کند.

نتایج این کشف در Astrophysical Journal منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: independent

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل