کاهش آلودگی هوا بدون پول

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، مسعود تجریشی روز شنبه در نشست خبری با موضوع اقدامات ستاد ملی مقابله با گرد و غبار افزود: سیاستگذاری ما بیشتر به سمت اجرای طرح هایی با اعتبار کمتر اما همکاری بیشتر و منسجم تر بین دستگاه های ذیربط است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال تا چند وقت پیش اصرار ما برای تاکسی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی یک خودروی مشخص بود که ممکن بود آن خودرو ساز قادر به تامین خودروهای مورد نیاز نباشد بنابراین اکنون به این نتیجه رسیدیم که می توان از خودروهای دیگری هم استفاده کرد بر این اساس طی جلسات متعدد با خودروسازان در حال بررسی این موضوع هستیم تا مدل های دیگری هم تاکسی شوند.
وی به نقش همکاری دستگاه ها به ویژه خودروسازان در راستای کاهش الودگی هوا اشاره کرد و افزود: اگر خودروساز به تعهد خود عمل نکند تمام معادلات ما به هم خواهد ریخت این در حالی است که رییس جمهوری تاکید دارد نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی همچنان در برنامه های اولویت دار دولت قرار دارد.
تجریشی اطهار داشت: سوخت یکی از عوامل اصلی الودگی هوا است و بررسی ها نشان می دهد ٧٠ درصد الودگی هوا در زمستان ناشی از سوخت نامناسب کامیون ها است که اقدامات خوبی در راستای بهینه سازی آن صورت گرفته است.
وی گفت: برای مقابله با الودگی هوا در هیات دولت ٦٤ مصوبه داریم که یکی از آنها بهینه سازی سوخت کامیون و همچنین عدم ورود این خودروها در ماه های دی ، بهمن و اسفند به شهر تهران است.
وی افزود:با توجه به اهمیت موضوع پخش سوخت دیزل استاندارد و محدودیت این سوخت از ١٠ خرداد ماه سالجاری در ورودی های اصلی کلانشهرها آغاز شد که تاثیر زیادی در کاهش الودگی هوا داشته است.
تجریشی درباره نحوه تامین منابع برای اجرای طرح ها گفت: دولت می تواند از طریق صندوق توسعه ملی با مجوز مقام معظم رهبری برای اجرای طرح ها ، پول برداشت کند که این کار سال گذشته برای مقابله با گرد و غبار در خوزستان انجام شد البته پیشنهاد در قالب مقابله با گرد و غبار برای تمام کشور بود اما نظر مقام معظم رهبری با اولویت خوزستان بود بنابراین تمام اعتبار 525 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به خوزستان اختصاص یافت.
وی افزود: یک سوم این اعتبار یعنی 105 میلیارد تومان به موضوع برق خوزستان و 350 میلیارد تومان دیگر به مساله مقابله با گرد و غبار این استان اختصاص یافت.
تجریشی ادامه داد: بعد از خوزستان اولویت ما به ترتیب سیستان و بلوچستان، ریگان و خراسان جنوبی در منطقه نهبندان است که اجرای آن همکاری تمام دستگاه ها را می طلبد ، همچنین باید بتوانیم دولت و مجلس را مجاب کنیم که گرد و غبار جدای از حوادثی مانند زلزله است .
وی اظهار داشت: با توجه به اقلیم و منطقه ای که در آن قرار گرفته ایم و عواملی مانند تغییر اقلیم،خشکسالی ، کاهش بارندگی پدیده گرد و غبار تا سالها دامن گیر کشور خواهد بود و با توجه به نحوه الگوی مصرف منابع آب در بخش کشاورزی و سایر بخش ها قطعا فشار بیشتری بر این منابع وارد خواهد آمد.
تجریشی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع آلودگی هوا با 13 دانشگاه قرار داد امضا کردیم تا علت و منشا آلودگی هشت کلانشهر را مشخص و بعد از آن راه های برون رفت از آنرا مشخص کند.
وی گفت: گرد و غبار یک موضوع جهانی است و بر اساس گزارش‌ های سازمان بهداشت جهانی ۷۵ درصد سرطان ‌های گوارشی مربوط به گرد و غبار است بنابراین پیشگیری و اجرای روش‌های درست برای مقابله با این پدیده بسیار حایز اهمیت است.
تجریشی ادامه داد: تجربه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نشان می‌ دهد که روشی مانند قرق می‌تواند اثرات بهتری در مقابله با پدیده گرد و غبار داشته باشد. به طوری که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیش از یک میلیون هکتار قرق صورت گرفته و همین موضوع ۶۰ درصد از رخدادهای گرد و غبار را کاهش داده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین بر آمایش سرزمین تاکید کرد و گفت: آمایش سرزمین مباحث مختلف از جمله بارگذاری روی منابع طبیعی را مشخص می‌کند.
وی با اشاره به اینکه برخی از کانون ‌های گرد و غبار کشور بر اثر تغییر کاربری ‌ها و خشکی تالاب‌ ها صورت گرفته است افزود: شواهد نشان می‌دهد که اگر مدیریت درستی صورت نگیرد، حتی تالاب میانکاله نیز به کانون گرد و غبار تبدیل خواهد شد که نقش نحوه مدیریت منابع آبی در این تالاب بسیار مهم است .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا