لبخند زدن به معنی خوشحال بودن نیست

نتایج مطالعات جدید پژوهشگران دانشکده پزشکی برایتون و ساسکس (Brighton and Sussex Medical School (BSMS).) نشان می‌دهد که لبخند زدن، لزوماً به معنی خوشحال بودن نیست.

بسیاری از افراد اعتقاددارند که لبخند زدن به معنای آن است که فرد خوشحال است و معمولاً زمانی این اتفاق می‌افتد که فرد با سایرین ارتباط برقرار می‌کند. بااین‌حال، یک مطالعه جدید به سرپرستی دکتر هری ویچل (Harry Witchel) متخصص زبان بدن، نشان می‌دهد که این لبخند زدن به معنی خوشحال بودن نیست.

دکتر ویچل ادعا می‌کند شیوه‌ای که مردم در تعامل مستقیم با سایر انسان‌ها و یا کامپیوتر بر آن اساس رفتار می‌کنند، همانند آن هستند که به‌طور اجتماعی مشغول به کار هستند.

در این تحقیقات، پژوهشگران به بررسی ۴۴ نفر در فاصله سنی ۱۸ تا ۳۵ سالگی برای انجام یک بازی جغرافیایی که شامل ۹ سؤال دشوار است، پرداختند به‌طوری‌که آن‌ها اغلب پاسخ‌ها را اشتباه می‌گفتند. در این جریان از چهره افراد شرکت‌کننده در این مطالعات، تصویربرداری شد.

پس از پایان مسابقه از شرکت‌کنندگان خواسته شد که تجربیات ذهنی خود را با استفاده از طیف وسیعی از ۱۲ احساسات ازجمله خسته، علاقه‌مند و ناامید ارزیابی کنند. در همین حین حالات صورت آن‌ها توسط کامپیوتر تجزیه‌وتحلیل شد.

دکتر ویچل در این رابطه گفت: «بر اساس مطالعات انجام‌شده، یک لبخند واقعی نشان‌دهنده حالت درونی شاد و خوشحال است. بااین‌حال، نظریه محیط زیستی رفتاری نشان می‌دهد که لبخند ابزاری است که در تعاملات اجتماعی مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ این نظریه ادعا می‌کند که شاد بودن نه عاملی ضروری و نه کافی برای لبخند زدن است زیرا لبخند یکی از ملزومات روابط اجتماعی به شمار می‌رود. مطالعات ما نشان داد که در این آزمایش، لبخند زدن نشانه شادی نیست و موضوعی مرتبط با مشارکت ذهنی افراد است»