رتبه پانزدهم ایران در تولید علم جهان

محمد رضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به قدرت علمی ایران گفت: مراکز علم سنجی در کشوهای غربی به صورت مستمر وضعیت رشد علمی کشورهای رقیب خود همچون ایران را رصد می‌کنند و این مراکز بر قدرت علمی ایران اذعان دارند.

وی افزود: ایران در زمینه سلول‌های بنیادی جزو 11 کشور برتر دنیا است و کشورمان در زمینه نیروی انسانی دارای ظرفیت بالایی است. دشمنان به دلیل پیشرفت‌های علمی ایران، کشورمان را مورد هجمه قرار می‌دهند و این پیشرفت نگرانی آن‌ها را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران تنها 20 دانشگاه داشت که 170 هزار دانشجو در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کردند، اکنون تعداد دانشجویان کشورمان حدود پنج میلیون نفر است و تعداد اعضای هیات‌های علمی دانشگاه‌های ایران از چهار هزار نفر در ابتدای انقلاب به حدود 90 هزار نفر رسیده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نرخ با سوادی در کشورمان از 42 درصد به حدود 90 درصد رسید، کشوری که به نرخ با سوادی بالای 90 درصد برسد، می‌تواند ریشه کنی بی سوادی را جشن بگیرد.

مخبر دزفولی ایران را براساس گزارش‌های بین المللی کشوری با شاخص توسعه انسانی بالا دانست و تصریح کرد: اکنون دو درصد تولید علمی در دنیا در ایران صورت می‌گیرد، 200 دانشمند ایرانی جزو  یک درصد دانشمندان دنیا هستند و 18 دانشگاه کشورمان جزو دانشگاه‌های برتر دنیا محسوب می‌شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دانشمندان جوان ایرانی به توان ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته رسیدند و 90 درصد از این دانشمندان در دانشگاه‌های داخلی تحصیل کردند.

ابراهیم خدایی، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این خصوص گفت: رتبه تولیدات علمی کشور طی 2 تا سه سال اخیر روند صعودی داشته است و ما در سال 2017 در رتبه 15 دنیا قرار داشتیم.

رییس سازمان سنجش با بیان این که سهم جمعیت ایران از کل دنیا یک درصد است، گفت: تولیدات علمی کشور برابر با 1.88 درصد کل تولیدات دنیاست.

وی با تاکید بر این که تولید مقالات پراستناد و پرکیفیت کشور در دنیا برابر 2.88 درصد است، گفت: این میزان کفایت نمی کند و تولیدات باید در رشد و توسعه کشور کاربردی شده و بتواند مشکلات جامعه را حل کند که این نیز تلاش مضاعف دانشگاهیان و مسوولان را می طلبد.

وی اعلام کرد: دانشگاه ها آماده اند که به حل مشکلات کشور کمک کنند.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا