خرید و فروش شهاب سنگ با قیمت کهکشانی

به گزارش سیناپرس،تعداد آگهی‌های فروش شهاب‌سنگ آنقدر زیاد است که انگار تمام شهاب‌سنگ‌های کائنات از بیگ‌بنگ تاکنون در دست صاحبان این آگهی‌های عجیب جمع شده است!برای پیگیری این موضوع با چند تن از مدعیان فروش این نوع سنگ‌ها تماس گرفت؛ عده‌ای از آنها سنگ را میراث خانوادگی اعلام می‌کنند؛ عده‌ای دیگر خود را کشف کننده سنگ آسمانی اعلام می‌کنند و مدعی هستند خودشان با چشمان خود شاهد سیر سقوط شهاب‌سنگ‌های موجود در بساط کذایی بوده‌اند.

تقریباً تمامی این مدعیان محل سقوط شهاب‌سنگ‌های خود را مکان‌های دور افتاده و غیر قابل دسترس اعلام می‌کنند؛ ارتفاعات جم در استان بوشهر، کویر لوت، نجف‌آباد اصفهان و مکان‌هایی از این دست از جمله مناطقی است که اکثر این افراد نام می‌برند.

فروشندگان شهاب‌سنگ برای اثبات ادعای خود برگه‌ای را تحت عنوان برگه آنالیز یا شناسنامه به مشتریان خود ارائه می‌کنند؛ ماجرا جایی جالب‌تر می‌شود که پای مراکز آموزش عالی کشور هم به این بازار عجیب و غریب باز می‌شود؛ این فروشندگان ادعا می‌کنند برگه آنالیز را با یک تماس تلفنی از دانشگاه‌های دولتی مانند تهران و اصفهان می‌توان دریافت کرد.

برخی از این فروشندگان پا را از آنالیز دانشگاه تهران و اصفهان هم فراتر می‌گذارند و مدعی هستند تحویل شناسنامه و برگه آنالیز یک شهاب‌سنگ از جمله امور عادی و معمول «سازمان زمین شناسی کشور» است که با دریافت مبلغی به راحتی آن را در اختیار شما قرار می‌دهند.

یک شهاب‌سنگ چند؟

مهمترین مسأله در این تجارت نه چندان متعارف، قیمت‌های اعلامی است؛ این افراد درباره قیمت این سنگ‌ها نرخ‌ها و نرخ‌گذاری‌های متفاوتی دارند؛ برخی خود را نیازمند معرفی و بیان می‌کنند که سنگ بیش از مبلغ اعلام شده ارزش دارد و فقط به دلیل نیاز مالی که دارند زیر قیمت واقعی می‌فروشند، اما عده ای دیگر سنگ را از آب گذشته معرفی می‌کنند تا حدی که یکی از این فروشندگان مدعی می‌شود سنگ را از سواحل کشور عمان پیدا کرده و پس از دریافت شناسنامه از دانشگاه تهران به ارزش واقعی آن پی برده است.

در موردی سخت باورپذیر، یکی از فروشندگان هم ادعا می‌کند که درحال ارسال سنگ به دبی است و اگر قیمتی بالاتر از شیخ عرب پیشنهاد دهیم سنگ را به ما می‌فروشد.

و اما قیمت! ارقامی که توسط این مدعیان ارائه می‌شود قیمت‌هایی سر به فلک کشیده است؛ درست مثل سنگ‌های مورد ادعای خود که از کهکشان آمده این قیمت‌ها هم کهکشانیست بالاخره هر چیزی باید با جنسش جور باشد!

 برخی از این فروشندگان فقط به قیمت روز دلار معامله می‌کنند و مبلغی کمتر از صد دلار بابت هر گرم سنگ را قبول نمی‌کنند و مدعی می‌شوند در کشورهای خارجی مشتری‌های زیادی برای سنگشان وجود دارد.

عده‌ای دیگر که به تومان معامله می‌کنند شهاب سنگ‌ها را به قیمت‌هایی نجومی مانند گرمی یک میلیارد ریال پیشنهاد می‌دهند و توجیهشان برای این ارقام کهکشانی وجود طلا و جواهرات قیمتی در داخل سنگ است.

شهاب‌سنگم تکه‌ای از مریخ است!

عده‌ای دیگر که خود را کارشناس در این زمینه معرفی می‌کنند برخی از این سنگ‌ها را تکه‌ای از ماه و مریخ می‌دانند و این نوع سنگ‌ها را با اصالت‌ترین نوع شهاب‌سنگ معرفی می‌کنند.پس از استماع ادعای فروشندگان شهاب‌سنگ با یک کارشناس زمین‌شناسی صحبت کردیم.

فروش شهاب‌سنگ کلاهبرداری است

دکتر عزت الله قنواتی استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی درگفت و گو با خبرنگار ایسنا ضمن رد ادعای این فروشندگان گفت: اینگونه موضوعات به هیچ عنوان صحت ندارد و کلاهبرداری‌ای بیش نیست.

قنواتی افزود: وجود شهاب سنگ بر روی زمین به قدری نادر است که افراد عادی نه تنها  قادر به شناسایی بلکه قادر به یافتن آن هم نیستند.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: تمامی این سنگ‌ها، سنگ‌های آذرین و دگرگونی هستند که به وفور در تمامی نقاط ایران یافت می‌شود و هیچ گونه ارزش مادی خاصی ندارند مگر سنگ‌هایی که ممکن است به ندرت مقدار ناچیزی از رگه‌های طلا یا نقره داشته باشند.

شهاب‌سنگ را باید ناسا شناسایی کند

وی صدور شناسنامه توسط دانشگاه‌ها را رد و عنوان کرد: به هیچ عنوان امکان ندارد که مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها شناسنامه یا آنالیزی برای چنین چیزی صادر کنند؛ اگر بر فرض محال سنگی هم یافت شود باید برای سازمان ناسا ارسال شود تا آزمایش‌های تخصصی انجام و با نمونه‌های اصیل مقایسه شود.

قنواتی توضیح داد: روزانه هزارن شهاب‌سنگ از جو زمین می‌گذرد اما احتمال برخورد این سنگ‌ها به سطح زمین نزدیک به صفر است و بنابراین چنین ادعاهایی رد می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا