مصرف شیر خام و خطرات آن

بسیاری افراد معمولا در مورد تغذیه اطلاعات نادرستی دارند. اغلب آنها از موارد بی‌اساس و نسبتا بی‌ضرر درباره جدیدترین گیاهانی که سموم بدن را از بین می‌برد یا غذاهایی که مانند یک مد زودگذر است صحبت می‌کنند. یکی از این غذاها شیرخام و غیرپاستوریزه است. با وجود اینکه بعضی از متخصصان تغذیه از طرفداران نظریه « بازگشت به طبیعت » و مصرف کمتر غذاهای فرآوری شده هستند، اما خوردن شیر خام، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

بسیاری از افراد به شدت از مصرف شیر خام حمایت می‌کنند – دلیل آنها این است که اجداد ما سالها شیر را به صورت خام مصرف کرده و از انواع آلرژی مصون مانده‌اند –  اما شکی نیست که شیر خام می‌تواند سلامتی انسان را به خطر اندازد.

یکی از دلایل پاستوریزاسیون شیر این است که این کار می‌تواند باکتریهایی را که ممکن است سبب بیمار شدن انسان شود از بین ببرد. شیر خام غیر پاستوریزه، می‌تواند حامل باکتریهای خطرناکی از جمله سالمونلا، ای. کالی، لیستریا و نظایر آنها باشد که همه آنها می‌توانند منجر به بیماریهای خطرناک و در بعضی موارد حتی مرگبار شوند. در حقیقت، بر اساس تحلیل‌های سازمان کنترل و پیشگیری بیماریها (CDC) ، بین سالهای 1993 تا 2006 بیش از 1500 نفر در ایالات متحده به علت مصرف شیر خام یا پنیر تولید شده از آن بیمار شدند. بر اساس یافته‌های این سازمان شیر غیرپاستوریزه 150 بار خطرناک تر و بیماریهای حاصله از آن 13 بار جدی‌تر است. تعجبی هم ندارد که چرا در برخی از ایالت‌های آمریکا فروش شیر خام غیرقانونی است.

مطالعات نشان می‌دهد که پاستوریزاسیون موجب کاهش ارزش غذایی شیر نمی‌شود، بنابراین شیر پاستوریزه حاوی همان مواد مغذی است که در شیر خام هست. از سوی دیگر، برخی بر این باورند که پاستوریزاسیون سبب عدم تحمل لاکتوز می‌شود. اما در حقیقت لاکتوز هم در شیر خام و هم در شیر پاستوریزه موجود است: اگر کسی به پروتئین شیر حساسیت دارد، به تمام محصولات شیر به هر شکل حساسیت خواهد داشت.

اگر در صدد مصرف غذاهایی هستید که کمتر فرآوری شده باشند از میوه و سبزیجات تازه استفاده کرده و غذاهای خانگی را جایگزین فست‌فودها کنید. اما گاهی اوقات فرآوری مواد غذایی نیز برای سلامتی می‌تواند مفید باشد، بنابراین سعی کنید به جای شیر خام از شیر پاستوریزه استفاده کنید.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا