نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ریاضیات کشف‌شده یا اختراع انسان است؟

در جامعه علمی این بحث وجود دارد که ریاضیات جزء کشفیات انسان است یا اختراع به‌حساب می‌آید؟ ریاضیات و مباحث آن همچون یک به‌علاوه یک برابر با دو، یک حقیقت جهانی است اما چگونگی کارکرد آن کمی پیچیده‌تر به نظر می‌رسد.

قبل از اینکه ریاضیدانان در مورد مباحث ریاضی اطلاعاتی داشته باشند، این مباحث وجود داشته‌اند بنابراین ریاضیات کشفیات هستند. البته ممکن است ریاضیدانان صدها تکنیک مختلف را درباره یک مسئله ریاضی ارائه دهند که همگی یک فرضیه را اثبات کند بنابراین می‌توان گفت ریاضیات اختراع نیز است.

حقیقت این است که 1 به‌علاوه 1 برابر است با 2 و یا تعداد نامحدودی از اولویت‌ها وجود دارد که می‌توان گفت در ریاضیات حقیقت همان واقعیت را نشان می‌دهد. قبل از اینکه ریاضیدانان در مورد مباحث ریاضی اطلاعاتی داشته باشند، این مباحث وجود داشته‌اند بنابراین ریاضیات کشفیات هستند. البته باید یادآور شد که بااینکه ریاضیات کشفیات هستند، اما با استفاده از تکنیک‌های ریاضیدانان ساخته‌شده‌اند و با این دیدگاه مسئله کمی پیچیده می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، طبق قضیه فیثاغورث، مربع؛ یک مثلث راست زاویه برابر با مجموع مربع‌های دو طرف دیگر است. قابل‌توجه است که این مسئله برای همه مثلث‌های راست زاویه روی سطح صاف صدق می‌کند، بنابراین این‌یک کشف به‌حساب می‌آید. البته به نمایش گذاشتن این مسئله، حقیقت است و نیاز به اختراع یک اثبات دارد.

لازم به توضیح است که طی قرن‌ها، ریاضیدانان صدها تکنیک مختلف را که می‌توانند اثبات این قضیه را تائید کنند، طراحی کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت ریاضیات هم در حیطه کشفیات جای می‌گیرد و هم اختراع محسوب می‌شود. 

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل