عطاری ها ستاره دار می شوند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، نشست هایی در این راستا با حضور مسئولان صنف، برخی از دانشگاه های علوم پزشکی، روسای انجمن های علمی و سایر دست اندرکاران برگزار و مقرر شد عطاری ها براساس ملاک هایی به یک تا 5 ستاره تقسیم بندی شوند.
گذراندن دوره های آموزشی عمومی و تخصصی، داشتن تحصیلات کلاسیک مرتبط و فروش محصولات استاندارد در بسته بندی های مناسب از جمله ملاک ها برای اعطای ستاره ها به عطاری ها می باشد.
عطاری ها در سال های اخیر وارد موضوعاتی از جمله فروش داروهای یا فرآوردهای گیاهی، عرضه غیربهداشتی گیاهان دارویی و مداخلات درمانی شده اند که در حیطه کاری آنها نبوده و باید به وظائف محوله از جمله عرضه گیاهان دارویی و عرقیات استاندارد بپردازند. 

** عطاری ها ستاره دار می شوند
رییس اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی ایران روز جمعه در این خصوص به خبرنگار علمی ایرنا گفت: نشست هایی با حضور جمعی از دست اندرکاران برای استاندارد کردن فعالیت عطاری ها برگزار شد و ستاره دار کردن عطاری یکی از تصمیمات این نشست ها بوده است.
دکتر محمدباقر رضایی با اشاره به اینکه عطاری های مجاز به مجموعه های یک تا 5 ستاره تقسیم خواهند شد، اظهار داشت: گذراندن دوره های آموزشی عمومی و تخصصی، داشتن تحصیلات کلاسیک مرتبط، آگاهی از استانداردهای گیاهان دارویی و فروش محصولات استاندارد در بسته بندی های مناسب از جمله شاخص ها برای اعطای ستاره ها به عطاری ها می باشد.
وی، ارائه خدمات مناسب تر، مراجعه کمتر مردم به عطاری های غیرمجاز و ارائه گیاهان دارویی بهداشتی با بسته بندی مناسب را از جمله مزایای این اقدام اعلام کرد و افزود: با ستاره بندی عطاری ها، مردم با اطمینان بیشتری، می توانند از گیاهان دارویی یا عرقیات استاندارد و بهداشتی، بهره مند شوند.
رضایی بر لزوم استاندارد کردن فعالیت های عطاری ها تاکید کرد و گفت: پیگیری برای برگزاری آموزش تخصصی عطاری ها برای فنی کردن فعالیت آنها در حال انجام است و با توافقات اولیه، این دوره در آینده نزدیک برگزار می شود.
رییس اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی ایران ظهار داشت: با بازنگری در آیین نامه موجود، سعی می شود همه فعالان این حوزه در اقصی نقاط کشور با رویه واحد و مشخص خدمات خود را به مردم ارائه کنند.
رضایی از تشکیل دبیرخانه نشست های جمعی از دست اندرکاران این حوزه خبر داد و گفت: هماهنگی های لازم بین استان ها برای استاندارد کردن فعالیت های عطاری ها در حال انجام است. 
رییس اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی ایران ادامه داد که از رئیس اتاق اصناف کشور تقاضا کردیم که عطاری جز مشاغل فنی محسوب شود که آنها هم از این موضوع استقبال کردند.

** عطاری ها از درمانگری خارج شوند
وی با اشاره به اینکه عطاری ها باید از درمانگری خارج شوند، اظهار داشت: با همراهی و همکاری دست اندرکاران این عرصه، تلاش می کنیم تا عطاری ها از درمانگری خارج شده و عرضه کننده گیاهان دارویی و عرقیات استاندارد باشند. 
رضایی گفت: اغلب عطاری ها اقدام به عرضه دارو و فرآوردهای گیاهی، می کند که این موضوع می تواند مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.
وی ادامه داد که برخی آمارها نشان می دهد تعدادی از عطاری های بدون داشتن مجوز، اقدام به فعالیت حتی تجویز داروهای گیاهی به مردم می کنند. باتوجه به استقبال خوب مردم از گیاهان دارویی، برخی از افراد سودجو در تلاش هستند تا از اعتماد مردم سو استفاده کنند. 
رضایی با اشاره به اینکه گیاهان سمی نباید در عطاری ها عرضه شود، گفت: گیاهان دارویی باید به صورت بسته بندی مناسب عرضه شود تا ضمن حفظ سلامتی ، اشتغال پایدار در این زمینه افزایش یابد.

** برگزاری دوره آموزش تخصصی برای عطاران
مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص، گفت: توافقات اولیه با وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور برگزاری دوره آموزش تخصصی برای عطاری ها بدست آمده و این موضوع در آینده نزدیک نهایی و در کشور اجرایی خواهد شد.
دکتر محمود خدادوست اظهار داشت: دانش فنی و تخصصی عطاری ها در موضوعاتی مانند نگهداری، عرضه و فروش گیاهان دارویی با گذراندن این دوره آموزشی، تا حدود زیادی افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه دوره آموزش تخصصی به صورت آزمایشی در تهران برپا شده است، افزود: اگر آموزش تخصصی عطاری ها در کشور نهادینه شود، بخشی از آلودگی های بهداشتی در گیاهان و عرضه گیاهان دارویی غیر استاندارد در عطاری ها برطرف می شود.
خدادوست با اشاره به اینکه عطاری ها آموزش های فنی و تخصصی این حوزه را ندیده اند، اظهار داشت: ما در صدد هستیم، آنان در ابتدا آموزش های عمومی و تخصصی لازم را سپری و با دانش فنی و تخصصی مناسب وارد این عرصه شوند.
وی تاکید کرد که با این کار سطح نظارت ها بر عطاری ها اعم از نظارت خود صنف یا نظارت سازمان غذا و دارو، جدی تر خواهد شد.

** عطاری ها مجاز به تجویز داروهای گیاهی نیستند
وی با اشاره به اینکه عطاری ها نسبت به درمان نباید مداخله کنند، گفت: عطاری ها مجاز به مداخله درمانی نیستند، اما این کار را انجام می دهند. عطاری مجاز به درمان و تجویز دارو حتی گیاهی نیستند.
خدادوست افزود: اینها فقط مجاز به فروش و عرضه گیاهان دارویی و مفردات استاندارد و بهداشتی هستند و صنف عطاری ها باید نظارت بیشتری داشته باشد تا آنها در عرضه و فروش گیاهان دارویی مداخله کنند.
مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت ادامه داد که بخش های نظارتی در سازمان غذا و دارو و معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور هم باید جدی تر به این موضوع ورود پیدا کنند.
وی بیان داشت: بخشی از مشکلات عطاری های موجود را با آگاهی بخشی مردم و توسعه نظارت صنف و سازمان غذا و دارو، می توان برطرف کرد.
یکی از گیاه شناسان کشور و عضو بازنشسته هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع در این خصوص به خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: برخی از عطاری ها در مکان های نامناسب اقدام به عرضه گیاهان دارویی می کنند.
ولی الله مظفریان اظهار داشت: این دسته از عطاری ها، گیاه دارویی را در کسیه ها و گونی ها در کنار پیاده رو نگهداری می کنند که به احتمال فراوان گرد و خاک، آلودکی هوا از جمله دوده ماشین بر روی آنها می شیند و آنها را آلوده می کند.
وی تاکید کرد: این موضوعات سبب می شود تا مردم از گیاهان دارویی گریزان شوند، بنابراین عطاری ها را باید تشویق و ترغیب شوند تا گیاهان به صورت بسته بندی مناسب در اختیار مردم قرار گیرند.
مظفریان ادامه داد که طب سنتی یا طب گیاهی، در گذشته توسط فردی حکیم انجام می شد و این حکیم در طول سال به مقدار کمی گیاه دارویی نیاز پیدا می کرد اما امروز عطاری به عنوان شغل درآمده و این شغل هم باید درآمدزا باشد و اگر این موضوع محقق نشود، عطاری ها به کار خود ادامه نمی دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا