نوع جدیدی از سلول های مغزی کشف شد

به گزارش  سیناپرس به نقل از ایرنا، ظاهرا این نورون های جدید که با عنوان رزهیپ شناخته می شوند، تنها در مغز انسان وجود دارند و سایر کارکردهای آن ها مبهم است.

این سلول های جدید در دو پروژه تحقیقاتی مستقل توسط دو گروه از محققان شناسایی شد اما این محققان به جای رقابت، به همکاری باهم پرداختند تا سلول های جدیدی را با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کنند.
نمونه های مورد استفاده در این تحقیقات از لایه اول نوقشر مغز برداشته شده اند. این بخش از مغز وظیفه تبدیل احساسات به ادراک را بر عهده دارد و مجموعه ای از وظایف بسیار پیچیده را انجام می دهد.
آنچه موجب شد محققان این نورون ها را به عنوان گونه جدیدی از سلول های مغز طبقه بندی کنند، پوشش پروتئینی روی غشای آن ها است. این پوشش پروتئینی تاکنون در هیچ سلول دیگری در بدن انسان دیده نشده و حتی در سیستم عصبی موش ها که برای مدت طولانی با دقت بسیار زیادی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند، چیزی مشابه آن دیده نشده است.
محققان با بررسی موقعیت، آناتومی و ژن های فعال شده توسط این سلول ها توانستند 10 زیرگونه از آن ها را شناسایی کنند و به این جمع بندی رسیدند که نورون های رزهیپ نقش مهمی در مسدودسازی سیگنال های ارسالی توسط سلول های تحریک کننده موسوم به یاخته های هرمی که در لایه های پایین تر نوقشر فعالیت می کنند، بر عهده دارند.
این واقعیت که نورون های رزهیپ تنها در مغز انسان یافت شده اند، امکان درک بهتر تفاوت های کلیدی بین انسان و سایر گونه ها را فراهم می کند.
قرار است تحقیقات وسیعی برای شناسایی نورون های مشابه در سایر نخستی سانان و جانوران دیگر انجام شود. اما گام بعدی محققان تهیه نقشه های دقیقی از نحوه سازماندهی نورون های رزهیپ در ارتباط با نورون های هرمی است. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده اشت.