تاثیر یونجه در افزایش باروری دام

احسان صادقی از محققان این طرح در حاشیه نخستین کنگره بین‌المللی تولید مثل در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که در این تحقیقات به بررسی اثرات یونجه بر روی فاکتورهای خونی موش انجام شد، گفت: یونجه از جمله علف‌های خوراکی است و جزو گروه فیت استروژن قرار دارد .

وی ادامه داد: برخی از محققان معتقد هستند که فیتواستروژن‌ها در تغذیه دام بر روی باروری آنها تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش باروری دام‌ها می‌شود که بدین منظور مطالعاتی را  روی موش انجام دادیم.صادقی با بیان این که برای انجام این تحقیقات 30 موش را به شش گروه تقسیم‌بندی کردیم خاطرنشان کرد: از این تعداد سه گروه به عنوان گروه کنترل و سه گروه به عنوان درمان با یونجه تقسیم‌بندی شدند و این موش‌ها به مدت 60 روز با یونجه تغذیه شدند.

وی با تاکید بر این که گیاه یونجه به صورت تازه به موش‌ها خورانده شد، ادامه داد: پس از 60 روز خون موش‌ها دریافت و از طریق سانتریفیوژ سرم خونی آنها جداسازی شد.

این محقق با اشاره به نتایج کشف شده یادآور شد: بررسی نتایج این تحقیقات نشان داد که گیاه یونجه بر روی افزایش مواد معدنی چون پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم، روی و سلنیوم اثری نداشته است به این معنا که گیاه یونجه تغییراتی در میزان مواد معدنی خون نداشته است.

صادقی همچنین با تاکید بر این که در ادامه این تحقیقات به بررسی گیاه یونجه بر روی باروری پرداخت شد، خاطرنشان کرد: مطالعاتی در زمینه بررسی اثرات یونجه بر روی باروری، تولید مثل و بلوغ اسپرم در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام دادیم که نتایج آن نشان داد یونجه اثرات خوبی بر روی بهبود شاخص‌های اسپرمی داشته است.

به گفته وی این تحقیقات نشان داد که استفاده از گیاه یونجه در دام موجب تحریک اسپرم خواهد شد.صادقی همچنین به علل استفاده از گیاه یونجه در این تحقیقات اشاره کرد و گفت: یونجه‌ حاوی منابعی غنی K است که نتایج بعضی از تحقیقات نشان داده که می‌تواند موجب کاهش باروری شود ولی در تحقیقاتی که طی 60 روز انجام دادیم موردی برای اثبات تاثیر مننفی یونجه بر باروری یافت نشد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا