نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طرح تحول سلامت دشمن صنعت داروسازی کشور

نشست خبری چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما( دارو و صنایع وابسته)، با حضور دکتر عباس کبریایی زاده -نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، دکتر کیانوش جهانپور – سخنگوی سازمان غذا و دارو ،دکتر احمد شیبانی- رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ، مهرشاد کاظمی -معاون امور فرهنگ و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ، مهرداد علیمیان- عضو هیأت مدیره سندیکای دارو برگزارشد.

در ابتدای این جلسه نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، با انتقاد از اقدامات نسنجیده دولت در حوزه سلامت، گفت: اجرای طرح تحول سلامت باعث شد که دولت به یک بدهکار بزرگ به صنعت داروسازی کشور تبدیل شود، بطوریکه دوره وصل مطالبات صنعت داروسازی به ۵۷۰ روز رسیده است؛ در حالی که طی ۱۰ سال اخیر دوره وصول مطالبات ۳۰۰ روز بود.

کبریایی زاده افزود: دشمنی با صنعت داروسازی از داخل است زیرا زمانی که طرح تحول سلامت اجرایی شد این هشدار ها را داده بودیم که برای نقدینگی صنعت داروسازی فکری کنید در غیر این صورت این صنعت نابود خواهد شد.

وی تاکید کرد : حتی با وجود تحریم ها ما نگران تامین دارو نخواهیم بود  به شرط اینکه حمایت های لازم صورت بگیرد.متاسفانه در برخی موارد دیده شده که دلسوزی خارجی ها برای صنعت داروسازی ما بیشتر از داخل است.

دکتر کبریایی زاده در پاسخ به خبرنگاران که چه کسانی جز دریافت کنندگان ارز دولتی در حوزه دارو بودند،گفت: اگر خبرنگاران اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی دراین حوزه را یافتند به دست ماهم برسانند چون خودمان نیز دراین خصوص هیچ چیزی نمی دانیم.

تنها سه درصد داروی تخصصی وارداتی داریم

همچنین دکتر احمد شیبانی ، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران اظهار کرد: اگر مسئولان دولتی به این باور نرسند که حال صنعت داروسازی خوب نیست و نیاز به حمایت دارد این صنعت نیز  به بسیاری از مشکلاتی که صنایع دیگر مبتلا شدند ،گرفتار می شود.این درحالی که 97درصد نیاز دارویی داخل کشور را صنعت داروسازی خودمان تامین می کند و تنها سه درصد داروی تخصصی وارداتی داریم.

وی تصریح کرد: نسبت به وضع صنعت داروسازی کشور نگرانیم و اگر اقداماتی که باید به سرعت  از سوی سیاست‌گذاران انجام نشود، این صنعت را از دست خواهیم داد. همچنین در سال‌های اخیر مشکلات گردش نامناسب مالی، مشکلات ارزی و بروکراسی اداری مانع توسعه صنعت داروسازی شده است.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تأکید کرد: دانش، جهیزات و تجربه در این صنعت وجود دارد اما توسعه کمرنگ شده است.بنابراین انتظار داریم تصمیم‌گیران، حول محور تولید سیاست گذاری کنند؛ موضوعی که در سال های اخیر کمرنگ شده است.

ما متولی صنعت داروسازی نیستیم

دکتر کیانوش جهانپور در پاسخ به خبرنگاران که چه کسانی جز دریافت کنندگان ارز دولتی در حوزه دارو بودند ، گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، در نامه ای به بانک مرکزی درخواست کرده اند که این اسامی اعلام شود و ما منتظر هستیم.

جهانپور در واکنش به گلایه های صنعت داروسازی از وزارت بهداشت، افزود: امنیت دارو با وزارت بهداشت است و ما متولی صنعت داروسازی نیستیم. هر چند که شانه از زیر بار مسئولیت خالی نمی کنیم اما وظیفه ما نظارت بر قیمت گذاری داروست.

وی همچنین با اشاره به تحریم ها خاطر نشان کرد: با وجود تحریم ها در آینده نزدیک با مشکلات متعددی در حوزه بین المللی رو به رو خواهیم شد. گفتنی است ،تمام حلقه های تأمین، تولید، واردات و حتی توزیع دارو در داروخانه ها از وضع مناسبی برخوردار نیستند و اقتصادشان بیمار است.

جهانپور همچنین از طرح تحول سلامت دفاع کرد و گفت: این طرح جزو بزرگترین افتخارات نظام، انقلاب و دولت است و هیچ طرحی به عظمت، بزرگی و فراگیری این طرح نبوده است و اینکه عده ای نخواستند با این طرح همراهی کنند موضوع دیگری است.

اختصاص100 میلیون تومان یارانه به نمایشگاه
مهرشاد کاظمی معاون امور فرهنگ و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه امسال برای سومین بار در نمایشگاه ایران فارما حضور داریم و کتب تخصصی پزشکی را ارائه خواهیم کرد، افزود: در دو سال گذشته که نمایشگاه کتاب در مصلای تهران برگزار شد، بسیار موفق بود و مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.
کاظمی با بیان اینکه سال گذشته برای نخستین بار نشریات سلامت در این حوزه حضور داشتند، هدف از برگزاری سومین نمایشگاه کتب تخصصی حوزه دارویی و پزشکی را پیوند فرهنگ، صنعت و دانشگاه عنوان و بیان کرد: کنار هم بودن نمایشگاه تخصصی دارو و کتاب موجب می‌شود تا افراد حوزه دارو با نشریات و کتب منتشر در این حوزه بیشتر آشنا شوند.
وی با بیان اینکه 100 میلیون تومان یارانه به این نمایشگاه اختصاص خواهد یافت، گفت: در دو سال گذشته نیز یارانه هایی به این نمایشگاه ارائه شد اما امسال از معاون فرهنگی وزیر قول گرفتیم که این تسهیلات افزایش یابد.
معاون امور فرهنگ و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران اظهار کرد: ناشران در این نمایشگاه، کتب خود را با 20 درصد تخفیف ارائه خواهند کرد و کتاب ها برای دانشجویان با 50 درصد تخفیف عرضه می شود.
وی تأکید کرد: سال گذشته 40 نشریه در نمایشگاه حضور داشتند و امسال نیز 30 نشریه حضور خود را اعلام کرده اند و انتظار می رود در 20 روز باقی مانده، نشریات بیشتری در این حوزه اعلام آمادگی کنند.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه مبلغ 300 هزار تومان بن خرید کتاب به اساتید و دانشجویان ارائه می شود؛ همچنین، برگزاری کارگاه های خبرنویسی، آموزش خبرنویسی و کارگاههای بحث و گفت وگوی تخصصی را از جمله برنامه‌های جنبی این نمایشگاه عنوان کرد.

گفتنی است چهارمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته در تهران(ایران فارما) با حضور 500 شرکت داخلی و خارجی از 24 کشور اروپایی و آسیایی  برگزار خواهد شد .همچنین این نمایشگاه قرار است با دو نمایشگاه سومین نمایشگاه کتب علوم پزشکی، دارویی، دانشگاهی و نیز دومین نمایشگاه رسانه های سلامت محور از دوم تا چهارم مهرماه امسال در محل مصلای تهران برگزار شود.

گزارش: فرگل غفاری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل