نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش توانائی مغز با دیدن تصاویر سه بعدی

فیلم های سه بعدی را می توان تکنولوژی نسبتا جدید دانست که تاکنون بیشتر به جنبه تفریحی و سرگرم کننده آن توجه شده است ولی مطالعات جدید نشان دهنده فواید شگفت انگیز این تکنولوژی در ادراک محیطی و فعالیت های مغزی است . پژوهش های جدید نشان می دهد که دیدن تصاویر سه بعدی تاثیر زیادی در افزایش کارائی و توانائی مغز انسان دارد . پژوهشگران بریتانیائی در مطالعات جدید خود دریافتند ، تماشای فیلم های سه بعدی ، قدرت ادراک و فهم انسان را افزایش می دهند .

این تیم پژوهشی به سرپرستی دکتر پاتریک فاگان Patrick Fagan متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه گلداسمیت Goldsmiths University طی مطالعات خود روی افراد داوطلب در این پژوهش ،  به این نکته پی بردند که توانائی مغزی افرادی که در طول مدت زمان آزمایش ، به تماشای فیلم های سه بعدی می پرداختند ، به میزان بیست و سه درصد افزایش یافته است .  بر اساس گزارشی که در این رابطه در The Guardian  منتشر شده است ، مشخص شد که میزان قدرت و سرعت واکنش این افراد نسبت به محرک های محیطی ، یازده درصد افزایش داشته و مغز این افراد تا بیست دقیقه پس از تماشای فیلم های سه بعدی ، فعالیت بیشتری نسبت به مواقع عادی دارد .

 

همزمان با این پژوهش ها ، تیم تحقیقاتی دیگری به سرپرستی پرفسور برندان واکر Brendan Walker از آزمایشگاه تریل Thrill Laboratory در لندن ، دریافتند افزایش کارائی مغز افرادی که فیلمی سه بعدی را مشاهده می کنند در مقایسه با افرادی که همان فیلم را در حالت دو بعدی دیده اند ، پنج برابر بیشتر است .

پژوهشگران این پروژه در رابطه با موضوع فوق ، اعلام کردند ، مشاغلی که برای انجام آن ها نیاز به تمرکز زیاد تر و استفاده از مغز وجود دارد ، مانند ورزش های رزمی ، بازیکنان تنیس ، جراحان و … بهتر است پیش از آغاز کار خود ، مدتی را به تماشای فیلمی سه بعدی بپردازند تا از این طریق فعالیت های مغزی آن ها افزایش پیدا کند .

لازم به توضیح است که کاهش سطح توان مغزی و قدرت ادراک فرد از محیط اطراف که معمولا در سنین پیری و کهنسالی رخ می دهد ، پدیده ای به شدت مخرب بوده و می تواند زندگی فرد را مختل کند .

پاتریک فاگان در رابطه با این موضوع اشاره کرد : " مطالعات اولیه ما نشان می دهد که تماشای فیلم های سه بعدی می تواند روند اختلال حواس و ضعف قدرت مغز در دوران کهنسالی را کاهش دهد . "

در این مطالعات ، پژوهشگران به وسیله دستگاه های مشاهده گر مغز ، به مطالعه فعالیت های مغزی افراد در حین تماشای فیلم های سه بعدی پرداخته و توانستند تاثیر مستقیم افزایش فعالیت مغزی در هنگام مشاهده فیلم های سه بعدی را نسبت به فیلم های دو بعدی ، اثبات کنند .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل