سکونتگاه فضانوردان در سفر به عمق فضا

شرکت لاکهید مارتین به همراه بوئینگ، سیستم‌های فضایی سیرا نوادا، اوربیتال ATK، نانورکز، هوافضای بیگلو، 6 پیمانکار طرف قرارداد با ناسا هستند که به صورت مشترک، کمک 75 میلیون دلاری را برای ساخت نمونه اولیه سکونتگاه فضانوردان تا پایان سال جاری میلادی (2018) دریافت کرده‌اند.

پس از اتمام مهلت تعیین شده، نمونه‌های اولیه ساخته شده مورد ارزیابی قرار گرفته و مناسب‌ترین طرح که به تسهیل شرایط زندگی فضانوردان در سفر به عمق فضا کمک می‌کند، توسط ناسا انتخاب می‌شود.

غول هوافضای آمریکا، لاکهید مارتین، روز پنجشنبه گذشته (25 مرداد) در مرکز فضایی کندی، جزئیاتی از طرح سکونتگاه آینده فضانوردان در سفر به عمق فضا را اعلام کرد.

ماژول لجستیک چند منظوره (MPLM) برای مأموریت‌های شاتل فضایی و انتقال محموله به / از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) طراحی شده بودند.

درمجموع 3 ماژول MPLM به نام‌های لئوناردو (Leonardo)، رافائلو (Raffaello) و دوناتلو (Donatello) توسط آژانس فضایی ایتالیا (ASI) طراحی و ساخته شدند و ماژول‌های لئوناردو و رافائلو در مأموریت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفتند؛ اما هرگز از ماژول دوناتلو در مأموریت‌های فضایی استفاده نشد.

اکنون لاکهید مارتین با اعمال تغییراتی، از ماژول دوناتلو به عنوان نمونه اولیه سکونتگاه فضانوردان در سفر به عمق فضا استفاده کرده است.

شبیه‌سازی ماژول دوناتلو – منبع: Lockheed Martin

این ماژول به طول 6.7 متر و عرض 4.5 متر، یک کپسول فضایی استوانه‌ای‌شکل تقریبا در اندازه یک اتوبوس کوچک است که محل مناسبی برای اقامت 4 فضانورد در یک سفر فضایی 30 تا 60 روزه است.

این فضا، محل مناسبی برای انجام تحقیقات علمی، تمرینات ورزشی، استراحت و خواب فضانوردان است. تقریبا همه چیز در این ماژول متحرک است. به عنوان مثال، میزکار به راحتی به تختخواب تبدیل می‌شود؛ بنابراین فضانوردان همیشه فضای کافی در اختیار دارند.

این سکونتگاه، بخشی از یک مأموریت بزرگتر برای سفر به مقاصد دورتر در عمق فضا است. نسخه نهایی این کپسول با اتصال به ایستگاه فضایی Deep Space Gateway در مدار ماه، برای مأموریت‌هایی از جمله سفر به مریخ که یکسال به طول می‌انجامد، استفاده خواهد شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: phys.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا