طب اسلامی سندیت ندارد

سوداگران این جریان، حتی از طریق شبکه های اجتماعی بدون هیچ گونه مجوزی داروهای مخصوص به خودش را به فروش می‌رساند. اهمیت این مساله باعث شد تا وزارت بهداشت نسبت به درمان های طب اسلامی هشدار دهد و سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت پیرامون این مساله نامه ای به آیت‌الله مکارم شیرازی بنویسد.

هاشمی در این نامه‌ آورده است: وزارت بهداشت در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و دیگر مراجع تقلید، تلاش گسترده‌ای را به ‌منظور تقویت طب سنتی پالایش‌ شده به ‌عنوان میراثی ارزشمند از دانشمندان مسلمان ایرانی به کار گرفته است.

وی در این نامه افزوده است: راه‌اندازی دانشکده‌ها و گروه‌های دانشگاهی و سلامتکده‌های طب سنتی و انجام تحقیقات گسترده در این زمینه، از مصادیق بارز این تلاش‌ها است.

وی در این نامه به اقدامات برخی اشاره کرده است که با پوشش دفاع از جایگاه علمی دین مبین اسلام، نسبت به راه‌اندازی موسسات آموزشی با عنوان آموزش طب اسلامی یا موسسات درمانی با عنوان درمان به روش طب اسلامی اقدام کرده‌اند.

وزیر بهداشت در این نامه آورده است: اقدامات این افراد هیچگونه اساس و بنیان علمی حوزوی یا دانشگاهی نداشته است و بی‌نتیجه بودن درمان سبب از دست رفتن فرصت درمان واقعی و علمی و آسیب به اعتقادات مردم می‌شود.

هاشمی در این نامه با بیان اینکه موسسات نظارتی تابعه وزارت بهداشت بعضا به دلیل حرمتی که برای لباس مقدس روحانیت قائل هستند، از برخوردهای جدی با اینگونه افراد و موسسات خودداری می‌کنند، خواستار اعلام نظر این مرجع عالی‌قدر در این زمینه شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به این نامه تاکید کرد: به دلیل اهمیت بسیار سلامتی انسان در نظر اسلام، در قرآن مجید و روایات اسلامی، دستورات مهمی برای حفظ سلامتی داده شده است که بسیار موثر هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی، وجود یک دوره کامل مربوط به تمام دردها و درمان‌ها در روایات اسلامی با عنوان «طب اسلامی» را دور از واقعیت دانسته و در مقابل، بر زنده ماندن طب سنتی و استفاده از آن به ‌عنوان نتیجه تجربیات فراوان علمای اعصار گذشته، تاکید کرد.

وی با تایید طب سنتی آورده است: طب سنتی در طول هزاران سال نتیجه تجربیات فراوان علمای اعصار گذشته، مخصوصا اسلام بوده است و کتاب‌هایی مانند «قانون» بوعلی‌سینا و «موجز» ابن نفیس و همچنین «خلاصه‌الحکمه» عقیلی و امثال آن به یادگار مانده است که باید این شاخه از طب همچنان زنده بماند و مورد استفاده قرار گیرد.

این مرجع دینی تاکید کرد: کسانی که می‌خواهند در طب سنتی کار کنند، لازم است تایید صلاحیت خود را از نهادهای ذیصلاح داشته باشند تا هرج و مرج پیدا نشود و هرکس در گوشه‌ای برای خود مطبی به راه نیندازد؛ اگر این کار تحت برنامه باشد، به یقین دارای آثار مفیدی خواهد بود.

افراطی گرایی؛ بزرگترین چالش طب سنتی

دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی افراطی گرایی و بزرگ نمایی عده ای غیر اهل فن و خبره را از مهمترین چالش های پیش روی طب سنتی ایران برشمرد و در این خصوص گفت: این افراطی گرایی ها و بزرگ نمایی ها باعث شده که متولیان اصلی سلامت(جامعه پزشکی) حتی نسبت به ظرفیت های منطقی و ضابطه مند هم گارد بگیرند. طبیعتا چنین امری موجب می شود جلوی توسعه منطقی این طب گرفته شود به همین دلیل من همیشه توصیه می کنم کسانی که دلسوز طب سنتی هستند، سعی کنند جلوی این افراطی گریی های توسط مدعیان طب سنتی را بگیرند تا جامعه پزشکی نیز همراه توسعه طب سنتی شود چراکه توسعه طب سنتی در کشور، زمانی اتفاق می افتد که همه دست اندرکاران نظام سلامت به قابلیت‌ها و توانمندی‌های منطقی طب سنتی باور پیدا کنند. این افراطی گری ها باعث می‌شود باور دست اندرکاران سلامت کاهش یابد و طبیعتا آنها نسبت به توسعه طب سنتی برانگیخته شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: متاسفانه امروزه برخی از باور و اعتقاد دیرینه مردم به استفاده از ظرفیت طب سنتی و عده ای دیگر نیز از باورهای دینی مردم، تحت عنوان طب اسلامی و طب روایی سوء استفاده می کنند. این افراد با یک نگاه اخباری گری از روایات منصوب به ائمه، استفاده ابزاری می کنند در حالی که ما بر این باور هستیم که اسلام، دین هدایت است و در هدایت بشر به سوی کمال از هیچ چیزی فروگذار نبوده و در رابطه با همه موضوع های بشر از جمله طب یک رهنمود کلی دارد اما به این معنا نیست که اسلام در جزییات مسایل طبی نیز ورود پیدا کرده است.

عضو گروه حکمت طب اسلامی و طب سنتی ایرانی فرهنگستان جمهوری اسلامی ایران گفت: ما با دیدن یک روایت، حتی با فرض تایید سندیت و دلالت، آن را نمی توان به زمان و مکان و مردم امروز تعمیم دهیم و برای درمان مردم استفاده کنیم. ما می توانیم از قابلیت و توانمندی‌های دین اسلام و توصیه ائمه در بحث طب روحانی و سلامت معنوی استفاده کنیم به جای اینکه با روایات طبی به درمان های جسمی حوزه سلامت ورود پیدا کنیم.

اطلاعات غیر علمی؛ خطری برای سلامت جامعه

دکتر علی بیرجندی نژاد، رییس سازمان نظام پزشکی مشهد نیز در این زمینه گفت: برخی مداخله گران در امور درمان با نام طب اسلامی از نگرش های دینی مردم سوء استفاده می کنند.

وی افزود: آموزه های افرادی که در قالب طب اسلامی فعالیت می کنند جایگاهی از نظر روایی و احادیث ندارد، آنها بدون اطلاع از آناتومی و فیزیولوژی بدن و به صورت غیرمجاز و غیرعلمی در امور پزشکی مداخله می کنند که برای سلامت جامعه مضر است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که گروهی از پزشکان دانش آموخته دانشکده های طب سنتی به صورت مجاز و اصولی طبابت را انجام داده و خدمات شایانی در راستای طب مکمل و تسکین آلام بیماران ارایه می کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا