لکه های نفتی عامل مرگ دسته جمعی دلفین ها

به اعتقاد دانشمندان مرگ دلفین های مناطق شمالی خلیج مکزیک نیز در اثر مصمومیت ها و عوارض ریوی ناشی از تماس مداوم با مواد نفتی روی داده است. پیش از این نیز مرگ تعداد زیادی از دلفین ها در اثر تماس با لکه های نفتی در این منطقه گزارش شده بود اما تحقیقات اخیر مرگ آن ها را مستقیما به فاجعه های زیست محیطی مرتبط می داند. این لکه یک لکه نفتی نیمه شناور بوده که در اثر انفجار و غرق شدن یک دکل حفاری در فروردین سال 1389 بوجود آمده است. در اثر وقوع این حادثه نشت نفت از اعماق دریا تا 87 روز ادامه داشت و بزرگترین لکه نفتی تا آن زمان را در دریا  بوجود آورد.

در سال 2011 طی ارزیابی های انجام شده از سلامت دلفین های این منطقه در بندر باراتاریا در ایالت لویزیانا که به شدت بعد از ایجاد لکه نفتی آلوده شده بودند مشخص شد که وضعیت سلامتی آن ها در شرایط بسیار بدی بوده و این دلفین ها به شدت از بیماری های ریوی رنج می برند. این مسئله با مرگ بی سابقه پستانداران دریایی در خلیج مکزیک مصادف بود و اجساد تعدادی از این دلفین ها در حاشیه این سواحل پیدا شد. گفتنی است طی آزمایش های انجام شده عوارض ریوی مذکور حداقل در یکی از سه دلفین آزمایش شده در ایالت های لویزیانا , میسیسیپی و آلاباما مشاهده شد.

به گفته دکتر استفانی ون واتسن از موسسه ملی دریا ها در سان دیگو , دلفین هایی که این عوارض در آن ها دیده می شود به میزان قابل توجهی کمتر از سایر دلفین ها قادر به تحمل عوامل استرس زا هستند و زمانی که آن ها با این عوامل رو به رو می شوند احتمال مرگشان افزایش می یابد. در سایر پستانداران تماس با مواد نفتی همانند مواد پلی سایکلیک , آروماتیک و هیدروکربن ها می تواند منجر به آسیب رساندن به ریه ها شده و همچنین کارایی سیستم ایمنی بدن آن ها را نیز کاهش دهد.

به گفته دکتر تری رلس سرپرست بخش حیوانات دریایی سازمان ملی اقیانوس ها در آمریکا , تحقیات اخیر آخرین پژوهش های انجام شده برای یافتن علل مرگ دلفین ها در اثر لکه نفتی عظیم موجود در خلیج مکزیک بوده و با استفاده از آن می توان به علل متعدد تاریخی مرگ دلفین ها در اثر لکه های نفتی در سراسر دنیا پی برد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا