سرشماری گسترده ببرهای سیبری

سینا پرس : بوم شناسان در نظر دارند تا به سرشماری ببرهای آمور در شرق دور روسیه ، در قلمرو گسترده ای از منطقه آمور و در جنوب قلمرو دریایی منطقه بپردازند . این عمل از تاریخ اول تا پانزده ماه فوریه سال جاری میلادی صورت خواهد گرفت . قابل توجه است که سرشماری این ببرها هر ده سال یک بار انجام می گیرد .

لازم به توضیح است که ببر سیبری (Siberian tiger) که به ببر آمور  (Amur tiger) نیز شهرت دارد ، یکی از گونه ‌های ببر است که در گذشته در بخش ‌های وسیعی از شرق و مرکز آسیا و شرق روسیه زندگی می کرده است در حالی که امروزه تنها در منطقه حفاظت شده‌ ای در شرق سیبری وجود دارد . ببر سیبری بزرگترین ببر و بزرگترین گربه‌ سان جهان به حساب می آید .

Sergey Aramilev  مدیر گروه حوزه ساحلی مرکز ببر آمور (Maritime department of the Amur Tiger Center) اعلام کرد که پس از برف سنگینی که در مناطق شمالی قلمرو دریایی و منطقه خاباروفسک (Khabarovsk) باریده ، لایه زخیمی از برف همه جا را پوشانیده است و این پدیده غیره منتظره در تایگا سرشماری ببرها را با مشکل روبرو خواهد کرد .

ببر سیبری در دهه 1930 در آستانه انقراض قرار داشت و تعداد آن ‌ها تنها به بیست تا سی ببر کاهش پیدا کرده بود . با اجرا و اعمال نکات حفاظتی ، این جانور از خطر انقراض رهایی پیدا کرد ، به طوری که ده سال پیش (در سال 2005) ببر آمور در جنوب شرق دور روسیه بین 423 تا 502 قلاده شمارش شده است که در حدود 95 درصد از جمعیت این گونه ببرهای جهان را در بر می گیرد .

برنامه ریزی و طرح سرشماری ببرهای آمور در سراسر مناطق جنگلی از حدود 150 هزار کیلومتر مربع  و با توجه به هزار و پانصد نقشه برداری و مطالعاتی که نسبت به مرز گذاری ببرها انجام شده بود ، صورت خواهد گرفت .

قابل توجه است که در این سرشماری ، بوم شناسان در نظر دارند تا سایز پنجه ببرها را نیز اندازه گیری کنند . در این طرح سرشماری نزدیک به دو هزار بوم شناس و داوطلب آزاد شرکت خواهند داشت . مدیر گروه حوزه ساحلی مرکز ببر آمور اعلام کرد که در صورتی که افراد ما رد این جانوران را در مرزهای روسیه با چین شناسایی کنند ، برای سرشماری تعداد درست این ببرها از همکاران چینی خود در خواست خواهیم کرد تا آمار این گونه ببرها را در مرزهای خود پیدا کرده و به ما اطلاع دهند .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا