نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روش درمانی جدید در بیماری ام اس

محققان دانشگاه مونترال (University of Montreal) کانادا موفق به کشف یک روش درمانی جدید برای توقف پیشرفت بیماری ام اس شده اند . بیماری ام اس (multiple sclerosis) که بیماری فلج چندگانه نیز خوانده می شود ، یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌ های میلین (myelin sheath) سلول‌ های عصبی در مغز و نخاع آسیب می ‌بینند . این آسیب دیدگی در توانایی بخش‌ هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط بوده ، اختلال ایجاد می‌ کند و باعث به وجود آمدن مشکلات جسمی می شود . همانگونه که گفته شد  در بیماری ام اس ، سلول های عصبی مغز و نخاع آسیب می بینند . اگر چه علت قطعی بیماری ام اس، مشخص نیست اما مکانیزم اصلی آن آسیب زدن توسط سیستم ایمنی بدن و یا اختلال در سلول‌های تولید کننده میلین است . البته پزشکان دلایل ایجاد این مکانیزم ‌ها را عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند عفونت دانسته اند .

مولکول های کششی سلول ملانوما (melanoma cell adhesion molecule) در حملات بر روی سیستم عصبی ، یک عنصر حیاتی را تشخیص دادند که به آرامی افراد مبتلا به ام اس را ناتوان می سازد .

آزمایش های انجام شده  روی انسان همانند آزمایش های انجام شده روی موش ها ، نشان می دهد که مولکول های کششی سلول ملانوما (MCAM) می تواند مسدود شده و شروع بیماری ام اس را به تاخیر اندازد و به طور بالقوه پیشرفت این بیماری را کاهش دهد .

لازم به ذکر است که در حالت طبیعی ، مغز انسان توسط سیستم ایمنی بدن در برابر آغاز حمله بیماری محافظت می شود . در افراد مبتلا به بیماری ام اس ، مانع خونی مغز (brain-blood barrier) که این حفاظت را فراهم می سازد ، به دلیل نفوذ سلول های ایمنی به نام لیمفوسیت ها (lymphocytes) این عملکرد مختل می شود .

دکتر الکساندر پرات (Alexandre Prat) استاد دانشکده علوم اعصاب دانشگاه مونترال در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد : " ما در آزمایش های خود کاهش 50 درصدی این بیماری را در موش هایی (مدل های حیوانی بیماری ام اس) که از انسفالومیلیت خود ایمن تجربی (experimental autoimmune encephalomyelitis) برخوردار بودند  ، مشاهده کردیم . "   

دکتر پرات در ادامه تاکید کرد : " آن چه مهم به نظر می رسد این است که ما می توانیم با این روش ، اولین علائم و تاثیر آن بر پیشرفت بیماری را متوقف کنیم . ما معتقد هستیم که روش درمانی ما ، اولین روش درمانی است که کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری ام اس که با کاهش قابل توجه ناتوانی و سیر پیشرفت بیماری مواجه هستند  را تحت تاثیر قرار داده و بهبود می بخشد .

قابل ذکر است که فرد دارای بیماری ام‌ اس همه علائم یا نشانه‌ های عصب شناختی را داراست . رایج ترین این نشانه ‌ها عبارت اند از مشکلات سامانه عصبی خود گردان ، دیداری ، حرکتی و حسی .  علائم خاص از طریق محل‌ های زخم در سیستم عصبی مشخص می‌ شوند و شامل خواب رفتگی مانند مور مور شدن ، گز گز کردن ، ضعف عضلات ، واکنش‌های غیر ارادی ، گرفتگی عضلات یا ناتوانی در حرکت ، ناتوانی در هماهنگی و تعادل ناهماهنگی عضلات ، ایجاد اشکال در صحبت کردن یا غذا خوردن ، مشکلات دیداری (جنبش کره چشم، کاهش دید یا دوبینی) ، احساس خستگی ، درد شدید یا درد مزمن و ایجاد اشکال در ادرار و مدفوع است .

لازم به ذکر است که این پژوهش های جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Annals of Neurology منتشر شده و در دسترس است .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل