بازسازی شهر باستانی تروا در ترکیه

ترکیه در نظر دارد تا فعالیت‌هایی جدی در جهت ترویج صنعت گردشگری و شناساندن شهر تاریخی تروا در داخل و خارج از کشور انجام دهد. سیاست‌های گردشگری این کشور این‌گونه بوده که در طول سال جاری 130 رویداد در داخل و خارج از ترکیه برگزار کرده تا شهر باستانی تروا را به‌عنوان یک جواهر تاریخی در جهان معرفی کند.       

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد که جشن بیستمین سالگرد ثبت شهر تروا در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال 2018 میلادی برگزار خواهد شد. این وزارتخانه فعالیت‌هایی جدی برای این جشن انجام داده و تروا در  100 نمایشگاه گردشگری واقع در 55 کشور تبلیغ‌شده است.

لازم به ذکر است که شهر تروا در جنوب تنگه داردانِل (Dardanelles Strait) در استان شمال غربی،
چاناق‌قلعه (Çanakkale) واقع‌شده است. این شهر در قله هایسریلیک (Hisarlık)، مشرف‌به دشت ساحلی دریای اژه، یکی از مشهورترین سایت‌های باستان‌شناسی در جهان قرارگرفته که دارای تاریخچه 4 هزار سال است.

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد که جشن 20 امین سالگرد ثبت شهر تروا در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال 2018 میلادی برگزار خواهد شد. این وزارتخانه در یکی از فعالیت‌هایی که برای این جشن انجام داده، این شهر را در 100 نمایشگاه گردشگری واقع در 55 کشور تبلیغ کرد.

هاینریش شلیمان (Heinrich Schliemann) باستان‌شناس آلمانی این شهر را در سال 1870 میلادی حفاری کرده و کشف کرد که در این سایت باستانی چندین شهر بر روی یکدیگر بناشده‌اند. به نظر می‌رسد شهری که تروای هشت نام‌گرفته، محل رخداد جنگ تروای معروف نقل‌شده در حماسهٔ ایلیاد اثر هومر باشد. شهر اصلی تروا در سال 3000 پیش از میلاد  به‌صورت یک قلعه کوچک بناشده و در طول متون تاریخی بارها به تزئینات زیبای دروازه جنوبی شهر اشاره‌شده بود . امروزه این شهر و ویرانه‌های آن در کشور ترکیه قرار دارد .

داستان‌های کهن بسیاری در  میان ملل مختلف به‌عنوان افسانه شناخته می‌شوند ولی برخی از این افسانه‌ها در میان تمامی کشورهای جهان شناخته‌شده‌اند، از مهم‌ترین این آثار می‌توان به کتاب عظیم ایلیاد اثر نویسنده کهن یونانی بانام هومر اشاره نمود که در میان کشورهای مختلف مشهور است .  

بر اساس روایات اساطیری یونان باستان ،  در دورانی دور پسر پادشاه تروا در سفر به سرزمین یونان اقدام به دزدیدن همسر برادر پادشاه نموده  و به سرزمین خود گریخت ، در ادامه پادشاه یونان به تروا لشگر کشی نمود ولی دیواره‌های این شهر به‌قدری مستحکم بودند که هیچ کاری از پهلوانان یونان برنمی‌آمد، در ادامه  ارتش یونان دست به دامن اسطوره رویین‌تن  خود یعنی آشیل شدند . آشیل بر اساس روایات یونانی در هنگام کودکی توسط مادرش در آبی مقدس شستشو داده‌شده بود که تماس این آب با بدن موجب می‌شد که بدن در برابر همه سلاح‌ها مقاوم و تأثیرناپذیر باشد ولی متأسفانه مادر آشیل وی را از پاشنه پا گرفته و به آب فروبرده بود و به همین دلیل این بخش از بدن وی با آب تماس نداشته و مانند سایر انسان‌ها ؛ آسیب‌پذیر بود .  آشیل در مبارزه‌ای تن‌به‌تن پهلوان اول و اسطوره تروا که پسر ارشد پادشاه بود را کشت و جنازه او را به ارابه‌ای بسته و شروع به جولان دادن کرد تا اینکه دیگر پسر پادشاه که مسبب تمام این جنگ بود از بالای دیوار تیری پرتاب نمود که به پاشنه پای آشیل( تنها نقطه‌ضعف بدن او) برخورد نمود و آشیل کشته شد ، در ادامه یکی از پهلوان‌های باهوش یونان بانام ادیسه یک ایده ویژه داد ، یونانی‌ها یک شبه اسبی چوبی ساخته و از مسیر دریا عقب‌نشینی کردند، مردم تروا نیز اسب را به نشانه هدیه پیروزی به داخل شهر بردند ولی داخل اسب پر از سرباز بود و سربازان شبانه دروازه را بر روی ارتش یونان که مخفیانه بازگشته بود گشودند تا تروا فتح شود. چند سال پیش بود که فیلمی با اقتباس از این افسانه بانام تروی ساخته شد و فروش بسیار بالایی در گیشه داشت، هرچند که داستان این افسانه باستانی  در این فیلم به‌شدت تغییریافته بود . 

امروزه خرابه‌های تروا در ترکیه قرارگرفته‌اند و سالانه تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن این خرابه‌های باستانی روانه این محل می‌شوند ، ولی اکتشاف این آثار نیز در نوع خود دارای تاریخ طولانی و ویژه‌ای است، نخستین اکتشافات در سال 1870 میلادی توسط باستان‌شناس شهیر، هانریش شیلیمان  صورت پذیرفت که به کشف یک نقاب  باستانی منجر شد که به اعتقاد این باستان‌شناس متعلق به آگاممنون( پادشاه فاتح تروا) بود ولی شک و تردیدها درباره این اکتشاف به حدی بالابود که شیلیمان تصمیم به ادامه کاوش خود گرفت . شهر اصلی تروا در سال 3000 پیش از میلاد  به‌صورت یک قلعه کوچک بناشده بود  و در طول متون تاریخی بارها به تزئینات زیبای دروازه جنوبی شهر اشاره‌شده بود و حتی در آن زمان نیز گردشگران برای دیدن این تزئینات به این شهر می‌رفتند، ولی این آثار در سال 2500 پیش از میلاد در یک آتش‌سوزی نابود گردیدند تا شهر جدید تروا روی یک تپه و به‌سادگی ساخته شد، خانه‌های افراد عادی در این شهر از جنس گل بودند و افراد متمول نیز خانه‌هایی سنگی داشتند ولی این شهر که به تروای دوم مشهور است در سال 2300 پیش از میلاد مجدداً در یک آتش‌سوزی از بین رفت  .  در بازه زمانی 2300 تا 1700 پیش از میلاد بود که تروای چهارم و پنجم نیز ساخته شدند ولی یافته‌های کمی درباره دوره‌های سوم و چهارم به‌جای ماند و به‌این‌ترتیب  شرایط فعلی به نحوی شکل گرفت که بیشترین میزان اطلاعات فعلی از دوره هفتم  در اختیار گردشگران قرارگرفته است و بیشترین یافته‌های باستان‌شناسی نیز از این دوره هستند، هرچند که تروای هفتم نیز در سال 85 پیش از میلاد توسط رومی‌ها فتح گردید.

ترجمه و گزارش: فاطمه کردی

منبع: dailysabah

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا