علی الیاسی- عضو هیات علمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی در گفتگو بامهر گفت: هدف سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی حمایت از ایجاد فناوری در سطح ملی است و می کوشد تا از طریق حمایتها و ارائه تسهیلات زمینههای رشد خلاقیت و نوآوری، به کارگیری نتایج تحقیقات و تجاری سازی تحقیقات را توسعه دهد.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر با استفاده از امکانات موجود در سازمان مشغول فعالیت بر روی سه پروژه هستم که یکی از آنها استفاده از متیلال به عنوان سوخت جایگزین بنزین است. دی متوکسی متان یا همان متیلال چند سالی است که به عنوان سوخت در موتورهای احتراق داخلی مطرح است.
الیاسی عنوان کرد: علاوه بر مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی، استفاده از آن میزان آلودگی کمتری را دارد، تهیه بنزین از متانول عنوان پروژه دیگری است که در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی روی آن کار می کنیم.
عضو هیات علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران دومین کشور از نظر منابع گازی است در تلاش هستیم تا از متان تولیدی در صنایع پتروشیمی به منظور تولید متانول استفاده و پس از آن در حضور کاتالیست مناسب بنزین تولید شود.
الیاسی با اشاره به اینکه در این روش در واقع از گاز طبیعی بنزین تولید می شود، گفت: در حال حاضر بر روی کاتالیست این پروژه کار می کنیم و در صورت اتمام این پروژه، بنزین تولیدی به این روش برخی ترکیبات مضر را ندارد و مواد آلوده کمتری را دارا است.
به گفته وی، گرچه بنزین تولیدی از متانول از ماده ارزان قیمت تهیه می شود و مزایای محیط زیستی دارد، اما تکنولوژی تولید آن نیاز به هزینه زیادی دارد.
الیاسی بیان کرد: تولید هیدروژن از متانول عنوان پروژه دیگری است که در سازمان آغاز شده است یکی از کاربردهای هیدروژن استفاده از آن به عنوان سوخت در پیل سوختی پلیمری است، در این صورت هیدروژن به کار رفته در پیل سوختی باید درجه خلوص بالایی داشته باشد تا آسیبی به پیل وارد نشود.
وی با بیان اینکه هدف ما از این پروژه تولید هیدروژن به عنوان سوختی پاک است، گفت: در این فرآیند نیاز به کاتالیست است که به علت تحریم ها امکان وارد کردن آن وجود ندارد بنابراین خود گروه برای ساخت آن اقدام کرده است. این کاتالیست روی و مس در پایه آلومینیوم است.

