رمزگشایی از اسرار الماس آبی

الماس آبی (blue diamond) از نوع IIb است و تنها 0.1 درصد الماس‌های طبیعی جهان در این دسته جای می‌گیرند؛ به همین دلیل جزو نادرترین و گران قیمت‌ترین الماس‌های جهان محسوب می‌شوند. قیمت برخی از این سنگ‌های گرانبها بیش از 130 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

معروف‌ترین جواهر جهان، الماس امید / Hope Diamond، یک الماس آبی 45.52 قیراطی است. این الماس درحال حاضر در موزه ملی تاریخ طبیعی در واشنگتن (آمریکا) نگهداری می‌شود.

اما نحوه شکل‌گیری و منشأ الماس آبی تاکنون ناشناخته باقی مانده بود. دانشمندان موسسه علوم کارنگی (آمریکا) در تحقیقات اخیر خود که 2 سال به طول انجامید، 46 الماس آبی از مجموعه‌هایی در سراسر جهان را مورد ارزیابی قرار دادند. در این بین، نادرترین الماس‌های آبی جهان با کریستال‌های معدنی کوچک موسوم به آخال (inclusions) نیز وجود داشتند.

الماس آبی 3.82 قیراطی

دانشمندان کشف کردند که الماس آبی در عمق 643 کیلومتری زمین شکل می‌گیرد که تقریبا 4 برابر عمیق‌تر از محل شکل‌گیری الماس‌های دیگر است (الماس در عمق 140 تا 190 کیلومتری درون زمین تشکیل می‌شود).

در این عمق، عنصر بور (boron) با کربن در چنان گرما و فشار شدیدی با یکدیگر ترکیب می‌شوند که آن را به گران قیمت‌ترین الماس جهان تبدیل می‌کند.   

از آنجاکه عنصر بور اغلب در سطح زمین یافت می‌شود، دانشمندان براین باورند که این عنصر هنگامی که صفحات تکتونیکی به یکدیگر نزدیک ‌می‌شوند، به داخل گوشته (mantle) نفوذ می‌کند. در نهایت، فعالیت آتشفشانی، الماس‌های آبی را به نزدیک سطح زمین منتقل می‌کنند.

همچنین در این مطالعه مشخص شد که الماس آبی، بسیار نادرتر از تصورات قبلی است.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: telegraph

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا