جلوگیری از تجارت غیر قانونی دخانیات

خوب است بدانیم که استعمال دخانیات دومین عامل مرگ و میر (بعد از فشارخون) در سراسر جهان است ، به طوری که  در حال حاضر از هر ده نفر یک نفر بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان بهداشت جهانی با اعلام رسمی روز سی و یکم ماه می در سراسر جهان به عنوان روز جهانی بدون دخانیات اهدافی چون ،آگاه‌سازی عموم مردم نسبت به مضرات استعمال دخانیات، بیان روش‌های بازاریابی و تبلیغاتی صنایع دخانی در جذب مصرف‌کنندگان محصولاتشان، اقدامات سازمان بهداشت جهانی در مبارزه با شیوع استعمال دخانیات، چگونگی دفاع از حقوق بشری و مدنی افراد جامعه برای داشتن یک زندگی سالم و حمایت از نسل آینده را داشته است.

روز جهانی بدون دخانیات اولین بار در سال ۱۹۸۷ توسط سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته شد و سعی داشت توجه جهان را به شیوع استعمال دخانیات و جلوگیری از این اپیدمی مرگ بار قابل پیشگیری جلب نماید. هیأت مقننه سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۸۷ جهت اختصاص یک روز جهانی به این موضوع، مصوبه WHA40.38را با عنوان «روز جهانی بدون دخانیات» مطرح کردند که نهایتا در سال ۱۹۸۸ مصوبه WHA42.19تصویب گردید. به موجب این مصوبه در سراسر جهان بزرگداشت روز جهانی بدون دخانیات بطور باشکوهی برگزار می‌گردد. از آن زمان تاکنون این روز هر سال دارای یک شعار ویژه بوده که در طی همان سال مورد توجه و عنایت خاصی قرار می‌گرفت.

مصرف دخانیات سالانه جان ۶ میلیون نفر را در سطح جهان می‌گیرد که از این تعداد ۶۰۰.۰۰۰ نفر افراد غیرسیگاری بوده که بر اثر استنشاق دود تحمیلی دیگران دچار مرگ شده‌اند. در صورتی که هیچ اقدامی صورت نگیرد تا سال ۲۰۳۰ این امر باعث مرگ ۸ میلیون نفر در سال می‌شود. بیش از ۸۰% این مرگ و میر قابل پیشگیری در بین مردم کشورهایی با درآمد کم و متوسط است.

اقدام سازمان بهداشت جهانی برای روز جهانی بدون دخانیات سال ۲۰۱5 پیشنهاد جلوگیری از تجارت غیر قانونی دخانیات است.هدف اصلی روز جهانی بدون دخانیات نه تنها محافظت نسل فعلی و آینده در برابر خطرات ناشی از مصرف دخانیات است، بلکه محافظت در برابر مشکلات اجتماعی، اقتصادی محیطی ناشی از مصرف و مواجهه با دود دخانیات است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا