تاثیر شرایط اقتصادی در ترک سیگار

سیگار کشیدن و مخاطرات ناشی از آن یکی از عوارض و خطرهای قابل کنترلی است که سلامت و بهداشت فردی را تهدید کرده و نقش مهمی در ابتلا به بیماری های مختلفی از جمله بیماری های قلبی دارد. مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که احتمال بروز حملات قلبی و عوارض قلبی و عروقی در بین افراد سیگاری ، دو برابر بیشتر از سایر افراد است .

پژوهشگران به تازگی به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که آیا شرایط اقتصادی و مالی و ارایه مشوق‌های پولی، می‌تواند نقشی مهم در ترک سیگار داشته باشد یا نه؟ برای پاسخ به این سوال، پژوهشگران فرضیه‌ای را مطرح کردند که بر اساس آن از افراد سیگاری پرسیده می‌شد که آیا حاضر هستند در ازای دریافت  مبلغ 800 دلار برای شش ماه از مصرف سیگار دست بکشند ؟

نتایج به دست آمده از این تحقیقات نشان دهنده ضریب بالای موفقیت این طرح بود. در حقیقت در این پژوهش‌ها مشخص شد که ارایه مشوق‌های مالی نقشی بسیار قدرتمند در ایجاد انگیزه بین افراد سیگاری برای ترک آن دارد . در این مطالعات مشخص شد تنها ارایه این مبلغ به افراد سیگاری به آن‌ها کمک کرد بدون استفاده از روش‌های جایگزین یا مشاوره‌های روانی برای ترک سیگار ، موفق به ترک کامل این عادت شوند .

در همین زمینه کوین وولپ Volpp from، سرپرست این تیم مطالعاتی در دانشگاه پنسیلوانیا University of Pennsylvania اعلام کرد : «بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف سیگار یکی از علل اصلی مرگ و میر در جوامع مختلف دنیا از جمله ایالات متحده آمریکا است و این موضوع می‌تواند قابل پیشگیری باشد. با توجه به اهمیت این مساله و تحقیقات انجام شده، کارفرمایان می‌توانند گزینه‌های مختلفی را برای تشویق کارکنان خود به ترک سیگار ، مد نظر قرار دهند ».

این تحقیقات ماحصل انجام آزمایش‌هایی روی کارکنان مرکز بهداشتی سی وی اس CVS Health است. در این پژوهش‌ها 2 هزار و 538 فرد داوطلب از سراسر ایالات متحده امریکا برای مدت زمانی برابر با هشت ماه مورد مطالعه قرار گرفتند . این مطالعات از سال 2012 میلادی آغاز شده است .

در این پژوهش‌ها ، کارفرمایان بسته‌های تشویقی مختلفی را که هر کدام در حدود هشتصد دلار ارزش داشتند به کارکنان خود پیشنهاد داده و رفتار و واکنش افراد تحت مطالعه که به سیگار کشیدن اعتیاد داشتند، مورد بررسی قرار گرفت. افراد مورد مطالعه به دو بخش تقسیم شده و بخش اول به صورت گروهی و بخش دوم به صورت انفرادی مراحل ترک سیگار را اغاز کردند . 

بر خلاف نظر کارشناسان و چیزی که آن‌ها انتظار داشتند، تفاوت چندانی در بین افرادی که به صورت گروهی مورد توجه قرار داشتند با افراد گروه انفرادی مشاهده نشد .

نتایج این تحقیقات سبب شده که موسسه بهداشتی سی وی اس اقدام به راه اندازی کمپینی در این رابطه کند که در آن کارفرمایان تشویق می‌شوند با ارایه بسته‌های انگیزش بخش به پرسنل سیگاری خود ، آنها را در ترک سیگار یاری کرده و پس از دوازده ماه از آنها آزمایش تست نیکوتین گرفته شود . در این طرح مبلغ 700 دلار به افراد سیگاری پرداخت شده و دو آزمایش نیکوتین با فاصله یک سال از آنها گرفته می‌شود که هر کدام 50 دلار هزینه دارند. در صورت موفقیت آمیز بودن ترک سیگار توسط فرد مورد آزمایش قرار گرفته شده، این مبلغ به وی تعلق داشته اما در صورت شکست خوردن در این آزمایش، وی موظف به بازگرداندن پول خواهد بود .

شرح کامل و نتایج به دست آمده از این تحقیقات در آخرین شماره مجله پزشکی انگلیس New England Journal of Medicine منتشر شده است .

منبع

 

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا