تاثیر مخرب فیلتر سیگار بر طبیعت

این کارشناسان خواستار ممنوعیت سیگار کشیدن در اماکن عمومی در سراسر دنیا شده‌اند تا بتوانند از این طریق آسیب‌های زیست محیطی را کنترل کنند.کارشناسان محیط زیست خواستار اجرای دقیق ممنوعیت سیگار کشیدن در اماکن عمومی شدند چرا که فیلترهای سیگار که در فضای آزاد محیط زیست رها می‌شوند، آسیب‌های زیست محیطی را در پی خواهند داشت.

ام . کی. پراساد (M.K. Prasad) از کارشناسان محیط زیست در بیانیه‌ای  اعلام کرد که فیلتر سیگار ماده غیر قابل تجزیه در طبیعت است که جزء مواد زائد خطراناک محسوب می‌شود. علاوه بر این فیلترهای سیگار، حاوی مواد شیمیایی خطرناک مانند کادمیوم، آرسنیک و سرب هستند که آسیب‌های زیست محیطی را شدت می‌بخشند. او در ادامه یادآور شد که اجرای شدیدتر قانون ممنوعیت کشیدن سیگار در اماکن عمومی تنها راه بهبود بهداشت عمومی محسوب نمی‌شود اما باعث محدود شدن آسیب‌های زیست محیطی می شود.

براساد توضیح می‌دهد که کشورهای توسعه یافته به این حقیقت واقف شدند و این مساله را یک مشکل بزرگ و جدی به حساب می‌آورند. بر اساس یک تخمین ساده، میزان تولید زباله که فقط شامل فیلتر سیگار باشد، در ایالات متحده امریکا 65 درصد اعلام شده است.

مقاله‌ای که در مجله بین المللی تحقیقات محیط زیست و بهداشت عمومی (International Journal of Environmental Research and Public Health) منتشر شده بود، به این مساله اشاره می‌کند که میزان تولید فیلتر سیگار به عنوان زباله در سراسر جهان به 1.69 بیلیون پوند برابر با 766 میلیون و 571 هزار و 105 کیلوگرم در سال تخمین زده شده است.

هاریش واسودوان (Harish Vasudevan) از کارشناسان قوانین محیط زیست اعلام کرد که مطالعات و بررسی‌هایی که در این رابطه انجام شده است، نشان می‌دهد که زباله ناشی از توتون و تنباکو یکی از منابع اصلی تولید زباله در سطح سیاره زمین به حساب می‌آید. او در ادامه توضیح می‌دهد، هم اکنون افراد سیگاری وابستگی عمده‌ای به فیلتر سیگار برای کاهش ورود نیکوتین به بدن دارند و این فیلتر نقش مهمی در افکار عمومی برای کاهش اثر سیگار بر بدن ایفا می کند. او در ادامه توضیح می‌دهد که فیلتر سیگار از استات سلولز (cellulose acetate) ساخته شده است؛ پلاستیکی که به آهستگی از بین می رود و روند تجزیه بسیار کندی دارد.

به اعتقاد واسودوان ، ته سیگارهای له شده در اماکن عمومی باعث تحریک افراد به سیگار کشیدن می‌شود. مساله مهم این است که بهداشت عمومی و محیطی را می‌توان از طریق اجرای قوانین ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی به طور موثر به دست آورد. او در این رابطه می‌گوید که بنا به اعتقاد C.N. Mohanan، مدیر سابق بخش علوم محیط زیست مرکز مطالعات علوم زمین، آموزش نسل جدید و اجرای آن در حالت بازی می‌تواند نقش اساسی در فرهنگ نسل جدید در رابطه با سیگار کشیدن یا نحوه انجام آن داشته باشد. البته انجام فعالیت‌های تبلیغی برای سیگار نکشیدن ارجح‌تر است. یکی از اقدامات موثر و سیاست درست در این رابطه، ممنوعیت سیگار کشیدن در طول سفرهای هوایی است که متخلفان متحمل مجازات سنگین نقدی خواهند شد. Mohanan  معتقد است که فیلترهای سیگاری که به عنوان زباله در محیط زیست رها می شوند، قابل چشم پوشی نیستند و باید نسبت به آن اقدامات لازم انجام شود.