نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بررسی اثرات مخرب سیگارهای الکترونیکی بر سلامت فرد

سازندگان این دستگاه‌ها ادعا می‌کنند که این سیگارها با تولید بخارهای خاص ، بو ، طعم ، مزه و احساس کشیدن سیگار واقعی را به مصرف کننده داده و به مصرف کننده کمک می‌کند تا بتواند آسان تر سیگار را ترک کند . آنها معتقدند که این نوع سیگارها زیان‌های سیگار واقعی را نداشته یا ضررهای آن بسیار کمتر است اما تحقیقات مختلفی که  پژوهشگران در سراسر دنیا انجام شده است، نتایجی بر خلاف این ادعا را نشان داده و مشخص می شود که سیگارهای الکترونیکی نه تنها نقشی در ترک سیگار ندارند بلکه عوارض جانبی و تاثیرات مخرب آنها بر بدن انسان به شدت زیاد بوده و خطرناک است .

مطالعات جدید و پژوهش های انجام شده توسط وزارت بهداشت ژاپن(1) نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی مضرتر از سیگارهای عادی بوده و گاه تا 10برابر سیگارهای معمولی حاوی مواد سرطان زا هستند. این پژوهش‎ها نشان می‌دهد که بیشتر این سیگارها دارای ماده شیمیایی HCHO و انواع استالدهیدها بوده که برای سلامت انسان به شدت مضر هستند .

این پژوهش‌ها از آن نظر دارای اهمیت است که اخیرا شرکت‌های متعدد تجاری که انواع سیگارهای الکترونیکی را که به E-cigarettes مشهور هستند با تبلیغات گسترده ای اعلام می کنند که محصولات آنها برای ترک سیگار بسیار مفید بوده و فاقد ضرر است و بخار ایجاد شده در این محصولات ، آسیبی به بدن وارد نمی کند .

ساختار سیگارهای الکترونیکی عموما به گونه‌ای است که در آنها نیکوتین مایع از طریق ایجاد حرارت به بخار تبدیل شده و استعمال می‌شود . متاسفانه مطالعات و پژوهش‌های انجام شده توسط انستیتوی ملی سلامت ژاپن نشان می‌دهد که در بیشتر موارد، این مواد مایع که به صورت بخار در سیگارهای الکترونیکی استعمال می‌شوند حاوی مواد به شدت سرطان‌زا بوده و تاثیر مرگ آور این مواد در شرایطی که تحت حرارت قرار می گیرد بسیار بیشتر خواهد بود .

Hiroyuki Noda از مرکز مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت کشور ژاپن در این ارتباط به خبرنگاران اعلام کرد: تیم کارشناسان ما در حال بررسی دقیق تاثیرهای مضر این مواد شیمیایی در بدن انسان هستند. در حقیقت ما در حال مطالعه چگونگی ایجاد سرطان در بدن انسان‌ها به واسطه مصرف این سیگارهای الکترونیکی هستیم .

این موضوع در حالی است که سازمان بهداشت جهانی نیز با اعلام مضر بودن و خطر ابتلا به سرطان به واسطه استعمال سیگارهای الکترونیکی ، محدودیت‌هایی برای ارایه و فروش این سیگارها اعمال کرده و همچنین مصرف آنها را در اماکن عمومی ممنوع کرد .

چندی پیش پژوهشگران  دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه گوی ایالات متحده امریکا(2) نیزاعلام کردند: اگر چه استفاده از سیگار در  افراد سیگاری که سیگارهای الکترونیکی مصرف می‌کنند ،  49 درصد کاهش پیدا می کند اما در مقایسه با سایر روش‌ها ، 59 درصد احتمال کمتری برای موفقیت در ترک سیگار  وجود دارد .

دکتر وائل آل – دلایمی (Wael Al – Delaimy) استاد اپیدمیولوژی و رئیس بخش UCSD بهداشت عمومی جهانی در این مورد می‌گوید : مطالعات تیم پژوهشی ما بر اساس این فرضیه که سیگارهای الکترونیکی برای ترک سیگار مناسب هستند و افراد سیگاری که خواهان ترک سیگارند با استفاده از این نوع سیگارها در ترک سیگار موفق‌تر خواهند بود، آغاز شد اما تحقیقاتی که در این رابطه صورت گرفت، نشان داد که اثر واقعی این نوع سیگارها برعکس بوده و فرد سیگاری قادر به ترک کامل سیگار نیست .

او در ادامه توضیح می دهد : تیم تحقیقاتی ما بر حسب این یافته‌ها تحقیقات بیشتری را بر اثرات سیگارهای الکترونیکی آغاز کرد. یکی از فرضیه‌های مطرح شده در این مرحله این بود که افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند ، دوز نیکوتین بیشتری را از طریق این دستگاه‌ها دریافت خواهند کرد . از سوی دیگر محققان با انجام یک بررسی یک ساله روی جدول سلامت و رفتار هزار فرد سیگاری ساکن کالیفرنیا دریافتند که زنان و مردان سیگاری که  به طور روزانه تعداد زیادی سیگار می‌کشند ، بیشتر به مصرف سیگارهای الکترونیکی روی می آورند .

قابل توجه است که منتقدان سیگارهای الکترونیکی خواستار تنظیم و اجرای مقرارتی سخت و سنگین برای محدود کردن فروش سیگارهای الکترونیکی به افراد زیر سن قانونی شده‌اند .

نتایج آخرین مطالعات انجام شده در این حوزه که در کنفرانس بین المللی انجمن قفسه سینه آمریکا 2015 American Thoracic Society International Conference اعلام شده است ، نشان می‌دهد  سیگار های الکترونیکی ؛ راه حلی خطرناک برای ترک سیگار هستند .

بر اساس گزارش ارایه شده در این کنفرانس، مطالعات جدید نشان می‌دهد که استفاده از سیگارهای الکترونیکی برا ترک عادت استعمال سیگار ، بی فایده بوده و تاثیری نخواهد داشت (3).در همین زمینه ریاض الهوبی Riyad al-Lehebi پژوهشگر دانشگاه تورنتو University of Toronto اعلام کرد : «استفاده از سیگارهای الکترونیکی برای ترک سیگار عاقلانه نبوده و روش‌های مختلف دیگری برای ترک این عادت زیان بار وجود دارد که امکان پذیر بودن آنها از طریق علمی اثبات شده و همچنین فاقد عوارض جانبی بوده و از سیگارهای الکترونیکی بسیار بهتر هستند  ».

آزمایش‌های متابولیسمی انجام شده در این حوزه که شامل چهار پژوهش جداگانه درباره میزان امنیت و عوارض جانبی سیگارهای الکترونیکی هستند، نشان دهنده نا مناسب بودن استفاده از سیگارهای الکترونیکی برای ترک سیگار است . این مطالعات شامل 18 پژوهش مجزا روی یک هزار و یازده نفر بوده . در مطالعه دیگری که به موازات این تحقیقات انجام شده بود ، مشخص شد که ترک سیگار در بین یک هزار 212 داوطلب مورد آزمایش قرار گرفته از طریق سیگارهای الکترونیکی ، بی فایده است .

در این مطالعات همچنین مشخص شد که استفاده از سیگارهای الکترونیکی علاوه بر بی فایده بودن در ترک سیگار، عواقب و عوارض جانبی متعددی از قبیل سرفه‌های خشک ، ناراحتی های گلو و  تنگی نفس را در پی دارند .

علاوه بر موارد فوق، پژوهشگران دریافتند که نوع عوارض جانبی بین روش‌های دارویی ترک سیگار و استفاده از سیگارهای الکترونیکی چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند ولی عوارض جانبی سیگارهای الکترونیکی در مقایسه با روش‌های دیگر ، بسیار شدید تر و وخیم تر از سایر روش‌ها به ویژه آدامس‌های نیکوتینی  است .

سرپرست این تیم تحقیقاتی تاکید کرد : «علی رغم تبلیغات فراوان و شایع‌های موجود درباره تاثیر گذاری سیگارهای الکترونیکی برای ترک دائمی سیگار ، هنوز هیچ نوع سند و اطلاعاتی که این موضوع را تائید کند به دست نیامده است ».

پزشکان در این رابطه اعتقاد دارند که پتانسیل‌های بسیار زیاد و خطرناک سیگارهای الکترونیکی و عوارض جانبی آن ها در مطالعات مختلفی اثبات شده اند و به همین دلیل بهتر است افرادی که قصد ترک سیگار را دارند به فکر استفاده از روش‌ها و متد های مناسب تر با حداقل عوارض جانبی باشند .

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل