نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید کربن فعال از قیر طبیعی ممکن شد

فناوری تولید کربن فعال که نیاز بسیاری از صنایع برای تولید محصول است، تا کنون در ایران وجود نداشته و در چند سال اخیر توسط پژوهشگران در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی توسعه داده شده است.

مهندس علی دارایی مجری این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار سیناپرس درباره فرآوری قیر طبیعی در این واحد تحقیقاتی توضیح داد: بیش از یک دهه است که فعالیت‌های پژوهشی ما بر روی این حوزه متمرکز شده است. پایلوت آزمایشگاهی این محصول در سال 1389 با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجرایی شد و جهاد دانشگاهی آغاز پایلوت نیمه‌صنعتی آن را در سال 1395 به عنوان یک طرح فناورانه تأیید کرد.

کربن فعال در واقع یک نوع جاذب کربنی است که دارای خلل و فرج زیادی است و می‌تواند به عنوان جاذب آلاینده‌ها در بسترهای گاز و مایع، به کار گرفته شود. برای مثال برای تصفیه پساب‌ها، آن را از جاذب‌های کربنی عبور می‌دهند و یا از آن برای تغییر رنگ نیشکر درکارخانه‌های قند و شکرسازی استفاده می‌کنند.

به گفته مجری این طرح، ایران از نظر حجم و تعداد معادن قیر طبیعی در رتبه سوم کشورهای دنیا قرار دارد؛ معادنی که بیشتر در غرب و جنوب غربی کشور گسترده‌اند و کرمانشاه، نزدیک به 80درصد آنها را در خود جای داده است. مواد اصلی این معادن از نفت خام نشأت می‌گیرند که در طول میلیون‌ها سال با حرکات لایه،های زمین، به لایه‌های سطحی رسیده‌اند.

پیش از موفقیت پژوهشگران جهاد دانشگاهی مواد حاصل از این معادن به صورت افزودنی در تولید قیر پالایشگاهی به کار می‌رفت و یا به صورت پودر و سنگریزه به کشورهای دیگر صادر می‌شد. این در حالی است که نیاز سالانه کشور به کربن فعال حدود 14 هزار تن در سال است که تنها دوهزار تن آن در داخل تولید می‌شود.

کربن فعال ساخته شده در جهاد دانشگاهی کرمانشاه، چگالی بالایی دارد و با حجمی کروی در ساخت محصولات و تولیدات بسیاری از صنایع مانند داروسازی، نظامی، آب و فاضلاب، نفت و گاز و پتروشیمی کاربرد دارد.

تولید کربن فعال پیش از این نیز در کشور با پایه گیاهی انجام می‌شده است. استان‌های مختلف با توجه به ظرفیتی که در پسماندهای کشاورزی دارند، این ماده را از بخش‌های مختلف گیاهی مانند پوست گردو و پسته، پوسته برنج، چوب و … تولید می‌کنند. اما این نوع از کربن فعال به دلیل چگالی پایین و حجم‌های خاص، کاربرد محدودی دارد و نوع وارداتی آن که پایه معدنی دارد و از ذغال سنگ ساخته می‌شود، در جایگاه بهتری در تولیدات صنعتی ایران قرار گرفته است.

هم اکنون خط تولید نیمه صنعتی کربن فعال از قیر طبیعی با ظرفیت تولید 100 تن در سال، در آستانه دریافت مجوز تولید و تأییدیه زیست محیطی و آماده بهره‌برداری است و تمامی تجهیزات آن با کمک بخش خصوصی در داخل کشور ساخته و تأمین شده است.

خط تولید نیمه‌صنعتی کربن فعال از قیر طبیعی به عنوان یکی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی در سال گذشته، در مراسم سالگرد تأسیس این مجموعه، معرفی خواهد شد.

 

 

گفت‌وگو: شکوه خسروانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل