نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سایه تحریم‌ها بر سر الکامپ 24

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) امسال از ششم مرداد در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار و تا نهم مرداد ادامه دارد.

این نمایشگاه با رویکرد ارایه آخرین دستاوردها در صنعت کامپیوتر، اعم از سخت افزار و نرم افزار فرصتی برای علاقمندان به این حوزه است تا بتوانند به تازه‌های این حوزه دست یابند. در همین راستا، تعامل و همکاری های تجاری میان فعالان حوزه الکترونیک و فناوری رایانه نقش اساسی را در پیشبرد اهداف تولیدکنندگان و مشاغل این حوزه ایفا می کند.

محمد باقر اثنی عشری، رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با اشاره به اینکه نمایشگاه بین المللی کامپیوتر و تجارت الکترونیک «الکامپ» یکی از قدیمی ترین نمایشگاه های منطقه است، گفت: الکامپ بزرگ ترین رویداد فناوری کشور است.

وی افزود: هرچند نمایشگاه الگامپ افت و خیزهایی را تجربه کرده اما الکامپ 21 تا 24 شاهد خیزش توسعه فناوری اطلاعات و مشارکت مردم در این حوزه بودیم که اثرات آنها را می توان در زندگی شهروندان ملاحظه کرد.

وی پیش به سوی اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی را شعار الکامپ 24 اعلام کرد و گفت: این نمایشگاه در 18 سالن و فضایی به مساحت حدود 27 هزار متر مربع دایر شده است.

وی به افزایش شرکت های استارتاپی در نمایشگاه الکامپ 24 اشاره کرد و گفت: سال 92 حدود 80 شرکت استارتاپی در این نمایشگاه حضور یافتند که در الکامپ 24 این تعداد به بیش از 400 شرکت رسیده است.

وی اظهار داشت: جوانان ایرانی در نمایشگاه الکامپ فرصت یافتند تا حاصل تلاش خود را به نمایش بگذارند.

اثنی عشری، الکام استارز را یکی از بزرگ ترین گردهمایی کسب و کارهای نوین کشور اعلام کرد و گفت: در کنار کسب و کار نوین باید از شرکت های بزرگ این بخش از کشور غافل نشد و راه حل های مناسب برای رفع چالش های انان پیدا کرد.

وی ادامه داد که علاوه بر الکام استارز، الکام گیمز یکی دیگر از بخش های این نمایشگاه است که در فضایی به مساحت 600 متر مربع به کسب و کارهای بازی های رایانه ای می پردازد.

وی بخش دیگر نمایشگاه به الکام ترندز اختصاص یافت که در ان به موضوعاتی نظیر هوش مصنوعی، رایانش ابری، اینترنت اشیا و داده های بزرگ پرداخته می شود.

وی ادامه داد: دولت الکترونیک یکی دیگر از بخش های این نمایشگاه است که خدمات الکترونیکی سازمان ها و مجموعه های دولتی را معرفی می کند.

حضور ۴۱ دستگاه دولتی با ۳۱۴ خدمت در الکامپ ۹۷

رسول سراییان، رییس سازمان فناوری با تاکید به حضور 41 دستگاه با 314 خدمت در 2500متر فضا در این نمایشگاه، گفت: رویکرد اصلی ما در این نمایشگاه خدمت محور است و حضور هر دستگاهی الزاما با ارایه خدمات الکترونیکی همراه است.

معاون وزیر ارتباطات درباره حضور دستگاه های عرضه خدمات در نمایشگاه الکامپ، افزود: سازمان برنامه و بوجه با 20 خدمت، وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی با 15 خدمت، شهرداری 15 خدمت، سازمان بورس و اوراق بهادار با 16 خدمت و گمرک جمهوری اسلامی با 13 خدمت مشخص در این نمایشگاه حضور دارند.

ارایه دولت همراه در الکامپ

سراییان با اشاره به ارایه دولت همراه در نمایشگاه الکامپ امسال،تصریح کرد: ارایه دولت همراه در نمایشگاه یکی از موضوعات مهم است که با معرفی آن، دستگاه ها به استفاد ه از آن ترغیب ‌شوند زیرا افراد به آسانی می توانند وارد دولت همراه می شود و همه خدمات را دریافت کنند، به طوری که با نصب اپلیکشن با یک بار ورود با روش های مختلف احراز هویت می شوند و دیگر نیازی نیست با یوزرهای مختلف پسوردهای متعدد دریافت کنند.

رییس سازمان فناوری با بیان اینکه مهمترین معضل برای دولت الکترونیک همراه نبودن سازمان‌هاو دستگاه ها است، تصریح کرد: در تلاش هستیم دستگاه های اصلی و تاثیرگذار در نمایشگاه الکامپ دور هم جمع شوند و امیدواریم که در بخش قوه قضاییه سرویس روزنامه رسمی به مرکز تبادل اطلاعات متصل شده و سایر خدمات این حوزه نیز الکترونیکی شود.

وی افزود: این در حالی است که نیروی انتظامی نقش خوبی در الکترونیکی شدن ایفا کرده است واگر این موضوع گسترده شود از بسیاری فسادها پیشگیری می شود و امیدواریم این موضوع فتح بابی برای سایر دستگاه ها برای ارایه خدمات دولت الکترونیک باشد.

حضور بیش از 400 استارتاپ در الکامپ 24

مهدی حیدری، مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ 24 گفت: بیش از 400 شرکت استارتاپی در این دوره حضور دارند. استارتاپ ها در سالن های 8، 9، 10، 11 و 27 نمایشگاه الکامپ 24 جانمایی شده اند. از مجموعه استارتاپ ها در این نمایشگاه، بیش از 200 شرکت در قالب میز و استند و حدود 200 شرکت هم در غرفه های 12 متر مربعی حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه امسال الکام گیمز برای اولین بار همراه با نمایشگاه الکامپ برگزار می شود، گفت: حدود 50 شرکت فعال در حوزه بازی های رایانه ای ثبت نام کرده اند. برخی از این شرکت ها در حوزه استارتاپی حضور دارند اما موضوع آنها گیمز است.

حیدری ادامه داد: الکام تاکز نیز یک رویداد جدید در الکامپ 24 است که امسال با حمایت سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور شکل گرفته و در 4 نقطه مختلف نمایشگاه، فضاهایی برای آن در نظر گرفته شده است. در الکام تاکز استادان دانشگاه ها، نخبگان، مسوولان و فعالان صنفی، نقطه نظرات خود را در قالب موضوعاتی مانند آینده فناوری اطلاعات، مسایل و چالش های این حوزه یا مسائل مرتبط با این حوزه، بیان خواهند کرد.

وی گفت: همه این موضوعات برای رشد و ارتقای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، برنامه ریری شده و اعتقاد داریم که الکام تاکز، حلقه ارتباطی بین استارتاپ ها و الکام ترندز است. الکام ترندز نیز رویداد تازه‌ای است که سال گذشته به‌ صورت محدود برگزار شد؛ اما امسال سالن 27 به آن اختصاص داده شده است. هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، پردازش موازی، شهر هوشمند از جمله مواردی است که در این سالن مستقر خواهند شد.

مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ 24 اظهار داشت: الکام استارز، الکام گیمز و الکام ترندز در مجموع در فضایی به مساحت بیش از حدود 7 هزار و 500 مترمربع برگزار خواهد شد.

حضور بیش از 30 بازی ‌ساز در «الکام‌گیمز»

حسام میرآرمندهی، مدیر بخش الکام‌ گیمز نمایشگاه الکامپ 24 گفت: بیش از 30 بازی‌ساز در الکام‌گیمز امسال حضور دارند و این موضوع، محتوای جذابی برای بازدیدکنندگان فراهم می کند.

وی با بیان این که الکام‌گیمز در کنار استارتاپ‌ها در سالن الکام‌استارز برگزار می شود، گفت: بازی ‌سازی هم مانند هر کسب و کار دیگری است و استارتاپ‌ های این حوزه می‌توانند از فرصت الکامپ به خوبی استفاده کنند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با بیان اینکه در ساخت یک بازی افراد و تخصص‌های زیادی، از داستان‌نویس و آرتیست گرفته تا گرافیست و برنامه‌نویس درگیر هستند گفت: هنوز صنعت بازی‌های رایانه‌ای به طور جدی در کشور شکل نگرفته است و رویدادی مثل الکام‌گیمز، گامی رو به جلو برای توسعه این صنعت در کشور است.

تذکر یک عضو شورای شهر به برگزاری نمایشگاه الکامپ

هرچند الکامپ امسال همراه با دستاوردهای زیادی بود اما برگزاری این نمایشگاه در محل دایمی نمایشگاه بین المللی به دلیل حجم زیاد ترافیک مورد نقد بسیاری از مسوولان، کارشناسان و مردم قرار گرفته است.

زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران به شهرداری تهران و وزارت صنعت در رابطه با برگزاری نمایشگاه الکامپ در نمایشگاه بین‌المللی تهران تذکر داد و گفت: برگزاری‌های نمایشگاه‌های پرمخاطب در معابر پر تردد و اماکن پرتراکم در هیچ‌ کجای دنیا مورد قبول نیست و همواره در قالب تدابیر مناسب از ظرفیت‌های مکانی ویژه در زمینه‌های بزرگ واقع در محدوده حریم شهر برای جلوگیری از بروز مزاحمت استفاده می‌شود.

وی افزود: در سال 83 شورای شهر تهران مصوبه‌ای با عنوان الزام شهرداری تهران به جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌ها در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران داشت که صراحتا شهرداری را مکلف کرد تا از برگزاری نمایشگاه در محل مذکور جلوگیری کند.

وی با اشاره به بندهای 27 و 28 مصوبه‌ شورای عالی هماهنگی ترافیک تصریح کرد: بر این اساس باید جهت برگزاری هر گونه نمایشگاه در سطح تهران، مجوز آن به شورای حمل و نقل ارایه شود. علی‌رغم تذکر رییس شورای شهر و وزیر کشور در خصوص برگزاری نمایشگاه الکامپ که بزرگترین رویداد تجاری در عرصه تولید عرضه محصولات و خدمات الکترونیک و کامپیوتر کشور است، متاسفانه با اصرار سازمان توسعه تجارت این نمایشگاه از تاریخ 6 مرداد در قلب تهران آغاز به کار کرده و شهرداری در این زمینه پیگیری لازم را نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری مکلف به جلوگیری از ایجاد مزاحمت و تعطیلی اماکنی است که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهرها می‌شود، گفت: تکلیف برای شهرداری تهران روشن است، لذا بدین وسیله ضمن ارایه تذکر به وزارت صنعت مبنی بر مر قانون، به شهرداری تهران تذکر داده می‌شود تا نسبت به جلوگیری از بروز چنین مزاحمت‌هایی اهتمام جدی داشته باشد.

استدلال‌های ضد و نقیض وزارت صنعت برای برگزاری الکامپ

محسن هاشمی رفسنجانی، رییس شورای شهر تهران روز گذشته در هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه استدلا‌ل‌های وزارت صنعت برای برگزاری نمایشگاه الکامپ‌ در داخل تهران ضد و نقیض است، گفت: اگر چه هفته گذشته وزارت صنعت ابتدا مدعی شد که الکامپ‌ به خاطر بزرگ بودن نمی‌تواند در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شود، اما دو روز بعد با این ادعا که شرایط تحریم باعث کاهش حضور شرکت‌ها در الکامپ‌ می‌شود،‌ به برگزاری آن در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران اصرار ورزید و سرانجام آن را در این محل برگزار کرد.

وی با اشاره به تذکر دیر هنگام یکی از اعضای شورای شهر به شهرداری در خصوص برگزاری الکامپ‌ در تهران، گفت: من بررسی خواهم کرد تا مشخص شود که شلوغی و ازدحام خیابان‌های اطراف نمایشگاه به چه میزان است، اگرچه من هم قبلا تاکید کرده بودم که نمایشگاه‌های پر مخاطب بر اساس مصوبه تحت هیچ شرایطی نباید در داخل تهران برگزار شوند، اما ادعای وزارت صنعت این است که به دلیل تحریم‌ها نمایشگاه نمی‌تواند پر مخاطب باشد و چون ما در جنگ اقتصادی هستیم و باید از فعالیت‌های اقتصادی حمایت کنیم، برگزاری این نمایشگاه اشکالی ندارد، اما باید ببینیم که چه تعداد شرکت در نمایشگاه حضور یافته‌اند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل