نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

با اتحادیه بین‌المللی مخابرات از راه دور آشنا شوید

اين نهاد كه از آن با عنوان اتحاديه نام برده مي‌شود، وظيفه قانونگذاري و مديريت فضاي فركانسي، تدوين استانداردهاي تبادل داده و اطلاعات و همچنين كمك به رشد و توسعه ارتباطات در سراسر جهان را بر عهده دارد. دستيابي بشر به فضا باعث شد تا تغييرات عمده‌اي در مسير و رويكردهاي اين سازمان پديد آيد. در حدود دو دهه اخير نيز با رشد و توسعه فناوري ارتباطات و شبكه‌هاي رايانه‌اي و انفجار اطلاعات، رويكردهاي جديدي در دستور كار اين سازمان قرارگرفته و نقش آن از يك مدير و ضابط فضاي فركانسي، به تنظيم‌كننده و ناظر بر شبكه ارتباطات جهاني ارتقا پيدا كرده است.
آي‌تي‌يو، بازوي سازمان ملل متحد در زمينه فناوري ارتباطات و اطلاعات است. در واقع، این اتحادیه كانون جهاني مخابرات و ارتباطات است كه كليه دولت‌ها و همچنين بخش خصوصي و بين‌المللي با آن همكاري و از آن پيروي مي‌كنند. هدف نهايي اين نهاد، رشد و توسعه ارتباطات راه دور و شبكه‌هاي جهاني است. كمك به توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي، يكي از فعاليت‌هاي آي‌تي‌يو در اين زمينه است. اين اتحاديه داراي سه بخش اصلي بخش ارتباطات راديويي، بخش استانداردسازي و بخش توسعه است.
در حال حاضر 191 دولت، اعضاي آي.‌تي.‌يو را تشكيل مي‌دهند. این اتحادیه همچنين بيش از 700 عضو در بخش‌هاي زيرمجموعه و نهادهاي وابسته به خود دارد. كنفرانس مجمع عمومي اين اتحاديه (كه اصلي‌ترين گردهمايي اعضاي اتحاديه است) هر چهار سال يك‌بار در يكي از كشورهاي عضو برگزار مي‌شود. در اين كنفرانس سياست‌هاي كلي اتحاديه، برنامه‌هاي راهبردي و مالي چهارساله، و انتخاب هيات مديره صورت مي‌پذيرد. بيش از 700 عضو زيرمجموعه‌هاي آي.‌تي.‌يو نيز مي‌توانند به عنوان عضو ناظر در اين كنفرانس شركت كنند. البته زيرمجموعه‌هاي مختلف آي.‌تي.‌يو به صورت ساليانه يا هر چند سال يك‌بار، ده‌ها كنفراس در حوزه‌هاي مربوط به خود برگزار مي‌كنند و نتايج آن را به اطلاع هيات مديره مي‌رسانند.
در كنار سه بخش اصلي ذكر شده، بخشي هم به نام «تلكام» وجود دارد كه رويدادهاي مهم جامعه اطلاعاتي جهاني را (مانند همايش‌هاي منطقه‌اي و جهاني، سمينارها و …) را مديريت مي‌كند. اين گردهمايي‌ها بستري جهاني را براي تبادل اطلاعات بين افراد، شركت‌ها و كليه دست‌اندركاران جامعه اطلاعاتي جهاني فراهم مي‌آورد. كنفرانس‌هاي منطقه‌اي تلكام (اروپا، خاورميانه و كشورهاي عربي، آفريقا، آسيا و آمريكا) به‌صورت ساليانه و كنفرانس جهاني آن هر سه سال يك‌بار برگزار مي‌شود. انگليسي، روسي، فرانسوي، عربي، اسپانيولي و چيني زبان‌هاي رسمي اين اتحاديه هستند.

آیوتی.یو و نقاط مداری

با توجه به این که کاربرد مخابرات فضایی به خصوص رسانه‌های رادیویی و تلویزیونی برای کشورها بسیار ارزشمند است، همه این کشورها دوست دارند تعداد بیشتری از این نقاط مداری را در اختیار خود داشته باشند.
به همین دلیل معمولا بر سر این نقاط مداری در مدار زمین ثابت، جنگ و دعوای فراوانی بر پا است و دولت‌ها در کمین نشسته‌اند تا این دارایی با ارزش فضایی را از چنگ یکدیگر درآورند. یک سازمان بین‌المللی به نام اتحادیه بین‌المللی مخابرات راه دور (آی.تی.یو) زیر نظر سازمان ملل تشکیل شده است تا این درگیری‌ها را قضاوت کند.
این سازمان درخواست‌های دولت‌ها را برای نقاط مداری دریافت کرده، نقاط مداری را واگذار می‌کند و مراقبت می‌کند که این نقاط مخصوصا آنهایی‌که مشتری بیشتری دارند، خالی نمانند. از این رو وقتی کشوری موفق می‌شود یک نقطه مداری را تصاحب کند، مهلتی از آی تی یو دریافت می‌کند تا ماهواره مخابراتی خود را ساخته و در آن نقطه مداری قرار دهد. اگر نقطه مداری پر طرفداری بدون دلیل موجه برای مدتی خالی باقی بماند، آی.تی.یو حق دارد که مالکیت کشور اول را لغو و نقطه مداری را به تملک کشور دیگری درآورد. این همان بلایی است که این روزها سر دو نقطه از سه نقطه مداری کشورمان آمده و متاسفانه ممکن است سر نقطه سوم نیز بیاید.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل