بیگانگانی روی ماه

جستجو برای یافتن حیات فرازمینی در منظومه شمسی و حتی فراتر از آن، همچنان ادامه دارد. دیرک شولتس ماکوخ (Dirk Schulze-Makuch)، از متخصصان زیست شناسی کیهانی در دانشگاه ایالتی واشنگتن و ایان کرافورد (Ian Crawford)، استاد علوم سیاره ای دانشگاه لندن در تحقیقات اخیر خود مدعی شدند که ماه در حدود 4 میلیارد سال قبل، از شرایط لازم برای میزبانی از اشکال ساده حیات برخوردار بود.

این شرایط در طول اوج یک فعالیت آتشفشانی در 3.5 میلیارد سال قبل ایجاد شده بود. در این مقطع زمانی، مقادیر زیادی گازهای بسیار داغ شامل بخار آب به بیرون فوران پیدا کرده بود.

این گازها احتمالا باعث تشکیل آب به شکل مایع بر سطح ماه شده و در عین حال، جوی را ایجاد کرده بود که نسبت به وضعیت کنونی آن، برای میزبانی از حیات مستعدتر بوده است.

شولتس ماکوخ تأکید کرد: درصورت وجود آب به شکل مایع و جو کافی در اوایل عمر ماه (عمر قمر زمین 4.5 میلیارد سال تخمین زده می شود)، معتقدیم که سطح ماه برای میزبانی از اشکال ساده حیات آماده بوده است.

نخستین شواهد حیات بر روی زمین مربوط به 3.5 و 3.8 میلیارد سال قبل و به شکل سیانوباکتری (cyanobacteria) است. در آن مقطع، منظومه شمسی در معرض انواع بارش های شهاب سنگی قرار داشته است. این احتمال وجود دارد که برخی اشکال حیات به دنبال یکی از همین بارش ها به سطح ماه منتقل شده باشند.

شولتس ماکوخ افزود: این احتمال وجود دارد که میکروب ها در حوضچه های آب تشکیل شده بر سطح ماه تا زمان خشک شدن آنها، به حیات خود ادامه داده بودند. همچنین به نظر می رسد که ماه در میدان مغناطیسی خاصی گرفتار شده بود که اشکال حیات را از بادهای مرگبار خورشید محافظت می کرد.

این دو دانشمند امیدوارند که نتایج این تحقیقات بتواند ناسا و سایر آژانس های فضایی دنیا را قانع کند تا برنامه تازه ای برای اکتشاف بر سطح ماه در آینده برنامه ریزی کنند.

شبیه سازی شرایط ماه در سال های اولیه عمر، در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) یا روی زمین نیز می تواند به دانشمندان کمک کند تا امکان وجود حیات بر سطح ماه را مورد ارزیابی قرار دهند.

منبع: independent