نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دانشگاه کشورهای « دی – 8 » در ایران راه اندازی می شود

به گزارش سیناپرس،گروه دی ۸ یا گروه هشت کشور مسلمان درحال توسعه که اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه در آن عضویت دارند، از جمله پیمان‌های منطقه‌ای است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی و برقراری گفت‌وگو با کشورهای صنعتی تشکیل شده است.

اهداف اصلی گروه دی‌هشت توسعه علمی، اقتصادی، اجتماعی، تقویت موقعیت کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی، ایجاد تنوع و موقعیت‌های جدید در روابط بازرگانی تقویت حضور در تصمیم سازی در سطح بین‌المللی و ارتقای سطح زندگی مردم در کشورهای عضو است.
حسین سالارآملی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به سفر دبیرکل گروه دی 8 به ایران اظهار داشت: این سفر در راستای تشکیل دانشگاه بین المللی دی 8 در شهر همدان صورت می گیرد.
رییس مرکز همکاری های بین المللی وزارت علوم ادامه داد:امیدواریم این دانشگاه در ابتدای سال تحصیلی و یا در نهایت در نیمه دوم سال تحصیلی یعنی بهمن ماه امسال افتتاح و راه اندازی شود.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل افزود: دانشگاه بین­ المللی گروه دی 8 با هدف کلی تقویت مبادلات دانشگاهی بین کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی گروه دی 8متشکل از اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، نیجریه، مالزی و مصر و سایر کشورهای جهان است که در اجرای بخش نقشه راه گروه دی 8 در دانشگاه بوعلی­ سینا، به عنوان دانشگاه بنیانگذار تاسیس می شود.
وی با بیان اینکه این دانشگاه برای تقویت همکاری میان دولت­ های عضو از طریق مبادلات بین دانشگاهی و دانشجویی، به منظور دستیابی کشورهای عضو به سهم قابل قبول بین ­المللی از این مبادلات راه اندازی می شود، یادآور شد: این دانشگاه با اهداف و ماموریت­ های گروه دی 8 هماهنگ بوده، ولی دارای شخصیت حقوقی مستقل و در تراز یک دانشگاه بین ­المللی اسلامی خواهد بود.
سالارآملی خاطرنشان کرد: سفر «داتو کو جعفر کوشاری» دبیرکل گروه دی 8 به تهران می تواند زمینه مناسب و مطلوبی برای برگزاری نشست وزرای علوم این کشورها در جمهوری اسلامی ایران باشد.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رییس مرکز همکاری های بین المللی اظهار داشت: امیدواریم بر اساس برنامه ریزی ها بتوانیم تا پیش از سال تحصیلی و حدود روزهای 12 یا 13 شهریورماه میزبان وزرای علوم گروه دی 8 در تهران باشیم اما شاید به درخواست کشورهای عضو این تاریخ تعیین شده به تعویق بیفتد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل