نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت نخستین پمپ مولکولی مصنوعی

دانشمندان در تحقیقات جدید خود دریافتند که با تقلید از طبیعت چگونه به تکنولوژی ساخت و ایجاد پمپ مولکولی مصنوعی دست پیدا کنند . طراحی این دستگاه کوچک بسیار مهم بوده چرا که دانشمندان توانستند کشف کنند که چگونه انرژی از یک مولکول به مولکول دیگر انتقال پیدا می کند درست همانگونه که در حالت طبیعی انجام می شود .

پروفسور سر فریزر استودارت (Sir Fraser Stoddart) استاد شیمی کالج هنر و علوم نورث وسترن واینبرگ (Northwestern's Weinberg College of Arts and Sciences) ایالات متحده امریکا در مصاحبه ای مطبوعاتی در رابطه با این موضوع  اعلام کرد : " در همه مکانیزیم های موجودات زنده از جمله انسان ، به طور مداوم مولکول ها باید با استفاده از پروتئین های حامل حیاتی (vital carrier protein) ، در اطراف سلول خود توزیع شده و انتقال پیدا کنند . ما در آزمایشگاه تلاش کردیم که فعالیت های این پروتئین ها را با استفاده از مولکول های کوچک نسبتا ساده بازسازی کنیم .  این پمپ مولکولی مصنوعی با استفاده از انرژی حاصل از واکنش های شیمیایی ، مولکول های کوچکتر اطراف را به منظور سوخت و ساز و ذخیره انرژی از غذا ، تنظیم می کند .  "

پژوهشگران همچنین در این مطالعات  توانستند  انرژی مولکول ها را در حالی که مجبور به فعالیت در مسیری مشخص هستند ، انتقال دهند . ممکن است این فعالیت به طور طبیعی انجام نشود . هدف بعدی آنها این خواهد بود که چه مقدار انرژی منتقل شده و چه میزان ذخیره می شود به طوری که به نمونه های طبیعی و واقعی نزدیک تر باشد .

پروفسور استودارت در توضیح این فرایند می گوید : " این کاملا بر خلاف فرآیند طراحی ماشین آلات است . ما از  آ ن چه در زندگی روزمره دیده می شود ، استفاده می کنیم . ما باید بیاموزیم که هر چیز را از دیدگاه نقطه مولکولی مورد بررسی قرار دهیم .

لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Nature Nanotechnology به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل