نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مورچه های سرباز به مغز بزرگ نیاز ندارند

گروهی از محققان آمریکایی و آلمانی به سرپرستی دانشگاه درکسل (آمریکا)، مطالعه ای را روی مورچه های ارتشی سرباز انجام دادند.

پروفسور شان او دانل (Sean O'Donnell)، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: برای مقایسه انواع مختلف طبقه بندی مورچه ها (سرباز و کارگر) از کلاس متفاوتی از مورچه های سرباز در کلونی های مورچه ارتشی Eciton استفاده کردیم.

مورچه های Eciton، شناخته شده ترین گونه مورچه های ارتشی (army ants) هستند. مورچه های سرباز این گونه، با وجود داشتن بدن بزرگتر نسبت به سایر مورچه های کارگر در کلونی که وظایف پیچیده تری برعهده دارند، مغز بزرگتری ندارند.

در این مطالعه، اندازه مغز با اندازه کلی بدن در 109 مورچه کارگر و 39 مورچه سرباز در 8 گونه و زیرگونه مورچه Eciton مورد مقایسه قرار گرفت.

مورچه های سرباز از لحاظ ریخت شناسی یا موفولوژی (morphologically) بسیار متمایز بوده و بزرگتر از سایر همتایان خود در کلونی هستند؛ در عین حال، آنها از لحاظ رفتاری نیز متمایز بوده و مجموعه رفتار ساده تری دارند و این رفتار ساده، ناشی از توسعه کمتر بافت مغزی این حشرات است. همچنین، اندازه شاخک ها در مورچه های سرباز کوچک تر از سایر همتایان است.

به گفته محققان، سطح وظایف مورچه ها در کلونی، تعیین کننده اندازه مغز آنها است و این مسأله به صورت مستقیم با خواسته های مورد انتظار از آنها و عملکردشان در کلونی در ارتباط است.

این مطالعه برای نخستین بار، ارتباط کاهش ظرفیت رفتاری و به تبع آن، کاهش توسعه بافت مغز با منفعت کلی برای اعضای گروه اجتماعی (کلونی مورچه ها) را مورد بررسی قرار داد.

نتایج این مطالعه در مجله BMC Zoology منتشر شد.

 

منبع: phys.org

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل