نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مواد مخدر؛ چهارمین بحران جهانی

به گفته مجتبی بیرانوند، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان، در دنیا بیش از ۲۵۰ میلیون نفر از سنین ۲۰ تا ۶۵ سال، یک یا چندین بار یکی از انواع مواد مخدر را مصرف کرده‌اند. براساس نظرسنجی که صورت گرفته از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ گرایش به مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها رشد ۲۳ درصدی داشته است. این در حالی است که ما در کنار کشوری زندگی می‌کنیم که ۹۰ درصد تریاک جهان را تامین می‌کند. در ادامه این گزارش مروری بر میزان مصرف مواد مخدر در جهان و رایج ترین مخدر نوظهور وارد شده به ایران خواهیم داشت.

افزایش بی‌سابقه تولید و مصرف مواد مخدر در جهان

اخیرا یکی از خبرگزاری های آلمان در گزارش تازه‌ای با رجوع به گزارش رسمی سازمان ملل در مورد تولید و مصرف مواد مخدر از افزایش بی‌سابقه مصرف مواد مخدر در جهان خبر داد.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۷۵ میلیون مرد و زن حداقل یک بار به طور غیرقانونی مواد مخدر مصرف کرده‌اند. به این ترتیب، شمار کسانی که به طور غیرقانونی از مواد مخدر و روان‌گردان در سال ۲۰۱۶ استفاده کرده‌اند، نسبت به سال پیش از آن، ۲۵ میلیون نفر افزایش یافته که رشد حدودا ۱۰ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۶ در سطح جهانی حدود ۱۴۱۰ تن کوکائین تولید شده است. به‌ویژه خرید و فروش کوکائین در آسیا و آفریقا افزایش یافته است. میزان تولید تریاک نیز بر اساس گزارش یاد شده در سال ۲۰۱۶ به بالاترین سطح خود رسیده و بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن اعلام شده است. مرکز اصلی تولید تریاک، کماکان افغانستان است. همچنین آمار نشان می‌دهد ۷۶ درصد از کسانی که در اثر استفاده از مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند، از داروهای روان‌گردان غیرقانونی استفاده کرده‌اند.

حشیش اصلی‌ترین ماده مخدری است که در سطح جهانی مصرف می‌شود. آمار منتشر شده از سوی این سازمان حکایت از آن دارد که ۱۹۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ حشیش مصرف کرده‌اند؛ رقمی که نسبت به سال پیش از آن رشدی ۱۶ درصدی داشته است. تولید حشیش نیز در ارتباط با افزایش مصرف آن در سال یاد شده رشدی معادل ۲۷ درصد داشته و به ۴۳۸۶ تن رسیده است.

به گزارش دویچه‌وله، مصرف حشیش به‌ویژه در ایالات متحده آمریکا افزایش یافته است. بر اساس ارزیابی کارشناسان، علت افزایش مصرف حشیش در آمریکا می‌تواند برخاسته از امر قانونی شدن خرید و مصرف این ماده در شماری از ایالت‌های این کشور باشد. در آلمان نیز مصرف حشیش در افراد بین ۴۵ تا ۶۴ سال افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است.

شیشه؛ رایج ترین ماده مخدر نوظهور در ایران

محمدعلی اسدی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: هم اکنون حدود ۷۰۰ نوع ماده مخدر صنعتی زیر سایه قانون در کشورها وارد بازار شده و در اختیار مصرف کننده قرار گرفته‌اند، در حالی که این مواد پس از مدت کوتاهی توسط قانون منع شده و تولید آنها به صورت غیر قانونی ادامه یافته است.

وی افزود: برخی از مواد صنعتی نوظهور می توانند تاثیری بیش از ۸۰۰ برابر تاثیر مصرف هروئین را در فرد مصرف کننده داشته باشند.

وی با اشاره به رشد قارچ گونه انواع مواد مخدر صنعتی در سراسر دنیا، اظهار داشت: بسیاری از مواد مخدر نوظهور امروزه در آزمایشگاه های زیرزمینی کشورهای توسعه یافته تولید و به سایر کشورهای دنیا عرضه می شوند.

به گفته وی، شیشه رایج ترین ماده مخدر نوظهور وارد شده به کشور است.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت روانگردان «شیشه»

افزایش قیمت دلار در چند ماه گذشته به جهش قیمت مواد مخدر شیشه در هفته‌های اخیر انجامیده است. بر اساس اعلام معاون کاهش تقاضای اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر، هم‌اکنون هر گرم شیشه در کشور، با قیمت‌های حدودا ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود حال آنکه در چند ماه گذشته معتادان با ۴۰ الی ۶۰ هزار تومان می‌توانستند یک گرم شیشه بخرند.

به گفته پرویز افشار، افزایش نرخ ارز و جلوگیری از ورود پیش سازهای «متامفتامین‌ها» منجربه گران شدن قیمت شیشه شده است. اکنون همین افزایش قیمت شیشه این ترس و نگرانی را به وجود آورده است که معتادان شیشه‌ای با روی آوردن به مصرف شیشه ناخالص دچار وضعیت به مراتب بحرانی‌تر ‌شوند، معتادانی که گاهی برای رسیدن به نشئگی قبلی مقدار زیادی شیشه ناخالص مصرف می‌کنند و همین مصرف مواد ناخالص شیوع مرگ و میر مصرف‌کنندگان شیشه را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بهترین راه مقابله با عوارض مصرف شیشه دارای ناخالصی مراجعه مصرف‌کنندگان به مراکز درمانی اعتیاد است. اگر شدت اعتیاد این افراد در حدی باشد که نتوانند سم زدایی شوند تحت درمان «بوپرنورفین» و شربت تریاک قرار می‌گیرند.

وی به این نکته هم اشاره می‌کند که به‌دلیل افزایش دسترسی به تریاک و ماری‌جوانا این احتمال هم وجود دارد که مصرف‌کنندگان شیشه به سمت و سوی مصرف تریاک و ماری‌جوانا سوق پیدا کنند که البته این تغییر الگوی مصرف از شیشه به تریاک عوارض به مراتب کمتری دارد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل