نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مرگ سالانه هفت میلون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که ۷ میلیون نفر در سراسر جهان هر ساله بر اثر هوای آلوده جان خود را از دست می‌دهند.

از هر ۱۰ نفر در جهان ۹ نفر هوایی تنفس می‌کنند که غلظت آلاینده‌هایی مانند سولفات، نیترات و دوده در آن زیاد است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، این ذرات سمی و ذرات مشابه عامل یک‌چهارم مرگ ومیرهایی هستند که به دلیل بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی در افراد بالغ روی می‌دهد. نزدیک به ۳۰درصد سرطان‌های ریه و ۴۳درصد ضایعات ریوی مزمن نیز دلیلی جز هوای آلوده ندارند.

سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوای درون و بیرون از منازل را متمایز از یکدیگر می‌داند. در داخل منازل، اغلب دود حاصل از آتش‌ ‌و سوزاندن نفت و چوب برای پخت وپز یا روشنایی مسبب آلودگی است. حدود سه میلیارد از مردم دنیا برای برآوردن نیازهای خود هنوز به این نوع سوخت متکی‌اند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی،‌ در عوض، حدود ۴ میلیون و ۲۰۰هزار نفر بر اثر استنشاق هوای آلوده در فضاهای باز جان خود را از دست می‌دهند. دودهای منتشرشده صنعتی یا دودهای خارج‌شده از خودروها و وسایل نقلیه سهم زیادی در آمار مرگ ومیر دارند.

بیش از ۹۰درصد از موارد مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا نصیب کشورهای که درآمد سرانه کم یا متوسط دارند( به ویژه در آسیا و آفریقا)، می‌شود. در کشورهایی با درآمد سرانه بالا، در اروپا، آمریکا و کانادا، استرالیا و نیوزیلند هوا در بهترین وضعیت قرار دارد.

رتبه 11 ایران در غلظت آلاینده‌های هوا

این در حالی است که بر اساس برآورد وزارت بهداشت سالانه 36 هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. دکتر سعید وثوقی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به مطالعات انجام شده روی ذرات آلاینده در هوا اظهار کرد: ذرات آلاینده در دنیا ذرات 10 میکرون است و بر اساس مطالعات انجام شده، ایران در غلظت سالانه آلودگی در جهان رتبه 11 را کسب کرده است.

وی دلیل این امر را توسعه شهرنشینی، افزایش مصرف سوخت، توسعه صنعتی و توسعه شهرنشینی عنوان کرد.

افزایش آلاینده ازن، عامل آلودگی هوای تهران

تصورمی‌شد با پایان فصل سرما آلودگی هوای تهران پایان بیابد اما انتظار نمی‌رفت که هوای آلوده تا بهار و تابستان ادامه پیدا کند. علاوه بر اینکه بهار امسال نسبت به دو سال گذشته آلوده‌تر ارزیابی می‌شود و طی روزهای گذشته شاخص میانگین کیفیت هوای تهران هم افزایش یافت و هوا حداقل برای گروه‌های حساس ناسالم شد. گفته می‌شود بالا رفتن شاخص گاز ازن (3O)، هوا را برای تهرانی‌ها ناسالم کرده است.

حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در سال گذشته هم در تعدادی از روزها هوای تهران به دلیل افزایش غلظت ازن ناسالم شد. امسال هم چند روزی این شرایط اتفاق افتاده است. احتمال می‌دهم حداقل تا اواسط فصل تابستان به دلیل افزایش دما این شرایط در تهران تداوم داشته باشد. در سال‌های گذشته مشکل افزایش غلظت ازن را تا این حد نداشتیم و آلودگی هوا بیشتر ناشی از وقوع طوفان‌های گرد و غبار بود. متاسفانه طی یک دو سال گذشته غلظت ازن هم بالا رفته که منشا آن خودرویی است بنابراین در تابستان هم مشکل آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک وجود دارد.

ابتلای سالانه ۳.۲ میلیون نفر به دیابت

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد تنها در سال ۲۰۱۶ آلودگی هوا منجر به ۳.۲ میلیون مورد جدید ابتلا به دیابت در جهان (۱۴ درصد از کل میزان ابتلا به دیابت) شد که ۱۵۰ هزار مورد آن در ایالات متحده بوده است.

محققان طی یک آزمایش اطلاعاتی را طی هشت سال درباره ۱.۷ میلیون کهنه سرباز آمریکایی بدون سابقه دیابت جمع آوری کردند و با کنترل همه علل شناخته شده دیابت، سطح دیابت آنها را با سطوح آلودگی هوایی که در معرض آن قرار داشتند، مقایسه کردند. نتایج نشان داد حدود ۲۱ درصد از سربازانی که در معرض آلودگی هوا بین ۵ تا ۱۰ میکروگرم در هر متر مکعب هوا قرار داشتند به دیابت مبتلا شدند که این میزان برای سربازانی که در معرض سطوح بالاتر بین ۱۱.۹ تا ۱۳.۶ میکروگرم قرار داشتند به ۲۴ درصد می رسید. اگر چه ممکن است این افزایش سه درصدی به نظر کوچک برسد اما در سال های اخیر به ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مورد جدید ابتلا به دیابت منجر شده است.

در این بین کشورهای فقیر با منابع کم برای ایجاد و حفظ سیاست های هوای پاک مانند هند، افغانستان، پاپوآگینه نو و گویان در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت و آلودگی هوا قرار دارند اما کشورهای ثروتمندتری مانند فرانسه، فنلاند و ایسلند با خطر کمتری مواجه هستند. ایالات متحده نیز با خطر متوسط رو به رو است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل