تنها نقشه برداری از یک دانش، یعنی ارتباط تصویری به ما آموخته است که چگونه پدیده ای که در نگاه نخست زیرمجموعه کاتالوگ های آموزشی دانشکده های هنر میگنجد، به راحتی با حوزه ها و روشهای مجاوری چون علوم ارتباطات، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، زبانشناسی، نقد و اخلاق و مدیریت و حتی حقوق پیوند میخورد و چگونه بنا به ماهیت هر پرسش در هرگوشه از این حوزه، ناگزیر به تطبیق روشها و رویکردهای لازم برای یافتن و تبیین پاسخ خود میشود.
این ویژگی به هیچ رو خاص حوزه هنر و ارتباط تصویری نیست و در بسیاری حوزه ها که به جای سیر و روند طبیعی رشد علمی، بیشتر بر مبنای تبیین پدیدههای حاضر در تجربه زیسته امروز بشر پدید آمده اند، قابل مشاهده است. حوزه هایی که به جای یک روش شناسی خالص و همگن، بیشتر روشهای ترکیبی و تلفیقی را برای پاسخ به سازوکارها و روابط پیچیده فرهنگی و معنایی بشر برمیگزینند.
لذا بیهوده نیست که در جهان امروز که همه دانشها به سوی پاسخ به مسائل و پدیده های زندگی روزمره بشر گرایش دارند، چنین توجه خاصی به دانشهای میان رشته ای شکل میگیرد و دانشهای مختلف توسعه خود را به جای مدلهای درختی کلاسیک، در قالبهای توسعه «ریزومی» و میان رشتهای و پیوند با دیگر حوزهها جستجو میکنند.
نشست تخصصی کنفرانس تبلیغات محیطی نیز دقیقاً با همین نگاه و با استفاده از تنوع رشتهای چشمگیر پژوهشگران و استادان دانشگاه علم و فرهنگ و همچنین دیگر همراهان همدل از دیگر مراکز پژوهشی و آموزشی کوشش داشته است که پدیدار پیچیده تبلیغات و تبلیغات محیطی را، نه از یک منظر، بلکه از منظرهای ترکیبی متنوع مورد تحلیل و بررسی قرار دهد تا از این رهگذر، نقاط خلأ علمی موجود در حوزه تبلیغات محیطی و همچنین بن لایه های فرهنگی و ارتباطی حاکم بر آن در ایران امروز آشکار شده و زمینه کاوش علمی و نظام مند در این حوزه فراهم آید.
همراهان این سمینار هریک از منظری تخصصی چون مدیریت شهری و زیبایی شناسی شهری، فرایند فنی تولید تبلیغات محیطی و نیز نسبتهای قابل تبیین میان فرهنگ و ظرفیت های اجتماعی با تبلیغات محیطی، و سپس از منظر مدیریت و سیاستگذاری فرهنگی و شهری و مناسبات صنفی با این پدیده پیچیده خواهند پرداخت تا ظرفیتهای پژوهشی، پرسشهای مطرح و حائز اهمیت و مفصل بندیهای روششناختی و علمی ناظر بر تبلیغات محیطی آشکار و طرح شود و مسیر برای علمی کردن و علمی دیدن این حوزه هموارتر گردد که اگر چنین شود، بیشک شاهد تغییرات جدی در چهره شهری و تبلیغات شهری ایران خواهیم بود.
دکتر فواد نجم الدین/دبیر علمی نشست تخصصی نخستین کنفرانس ملی تبلیغات محیطی
No tags for this post.