کاهش آلودگی‌های محیطی بلای جان سفید بالک‌ها شد

مگس سفید یا سفیدبالک حشره ای از خانواده سفیدبالکان (Aleyrodidae) است. بیش از ۱۵۵۰ گونه از این خانواده توصیف شده‌است. سفیدبالک‌ها از آفات مهم و پلی‌فاژ (تغذیه از چند نوع منبع غذایی) برای طیف وسیعی از محصول های کشاورزی مهم در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق گرمسیری است. سفیدبالک‌ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه‌ای روی گیاهان زینتی و محصول های گلخانه‌ای در جمعیت‌های بسیار بالا دیده می‌شوند. اندازه سفیدبالک‌ها کوچک و کمتر از یک میلیمتر است. سطح بدن و بال‌های این حشره ها به وسیله پودر سفید رنگی پوشیده شده ‌است. در ظاهر این حشره‌ها همانندی زیادی به یک پروانه کوچک دارند. این حشره ها می توانند آزادانه به اطراف پرواز کنند و عموما در زیر برگ گیاهان و در حال تغذیه از شیره گیاهان مشاهده می‌شوند. سفیدبالک‌ها همانند شته‌ها از توانایی بسیار بالایی در تولید مثل برخوردارند و جمعیت خود را در مدت زمان کوتاهی بسیار افزایش می‌دهند.

افزایش سفید بالک ها چه پیامدهایی دارد؟

مگس سفید مانند شته تولید عسلک کرده که این عسلک در گیاهان باعث جذب گرد و خاک شده به نحوی که تبعات آن در گیاهان گلخانه ای و زینتی افت کیفیت آنان را به همراه داشته است. این حشره در زمین های کشاورزی و به ویژه بر محصول‌هایی مانند گوجه فرنگی می تواند آسیب رسان باشد. همچنین کوچک بودن مگس سفید موجب ورود این حشره به درون بدن از طریق حفره‌های دهان و بینی شده که این منجر به التهاب و عفونت در دستگاه تنفسی می شود.

چرا خبری از سفیدبالک‌ها نیست؟

دکتر شاهرخ پاشایی‌راد، یک استاد زیست‌شناسی و حشره‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: میزبان سفیدبالک‌ها، درختان توت هستند با توجه به حضور میزبان این حشرات نمی‌توان گفت که سفیدبالک‌ها از بین رفته‌اند و تابستان امسال در سطح شهر با مزاحمت آن‌ها روبه‌رو نخواهیم شد.

وی ادامه داد: سفید بالک‌ها مراحل رشد خاصی با توجه به شرایط محیطی از جمله دما، رطوبت و آلودگی‌های آن دارند که در هر مرحله از رشد باید تمام این شرایط مهیا باشد. در واقع می‌توان گفت که علت کاهش جمعیت سفیدبالک‌ها و اینکه هنوز سبب ایجاد مزاحمت در سطح شهر نشده‌اند، شرایط نامساعد محیطی برای تخم‌گذاری یا بیرون آمدن از تخم است.

این استاد زیست‌شناسی و حشره‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه کاهش آلودگی‌های محیطی از جمله دلایلی است که سبب کاهش جمعیت سفیدبالک‌ها در این موقع از سال شده است، تصریح کرد: آلودگی‌های محیطی شامل آب راکد، زباله‌ها، مواد غذایی، میوه‌ها و سبزی‌جات مانده است که می‌توانند سبب رشد و افزایش و جمعیت حشرات از جمله سفید بالک‌ها شوند. اقدامات شهرداری تهران برای کاهش آلودگی‌های محیطی و پاکیزه نگه داشتن شهر از جمله عوامل کاهش جمعیت سفیدبالک‌ها است.

پاشایی‌راد با تاکید بر اینکه بارش‌های بهاری به‌ویژه در خرداد ماه نیز بر کاهش تخم‌گذاری و به تعویق انداختن خروج لارو از تخم اثرگذار بوده است، گفت: طی سال‌های گذشته نبود بارش‌های بهاری و گرمای زود هنگام سبب حضور سفیدبالک‌ها در سطح شهر با سرعت بیشتری شد.

وی تاکید کرد: بهترین راه مبارزه با سفیدبالک‌ها شناسایی میزبان این گونه حشرات و روش سازگاری آن‌ها است بنابراین باید سازمان‌های مسئول برای انجام تحقیقات و شناسایی این عوامل دست به کار شوند.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا