آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب خطرناک و شهری

عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از آبیاری ۱۵۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی کشور با فاضلاب، گفت: بارها به سازمان حفاظت محیط زیست تذکر داده و از سازمان بازرسی خواستار ورود به این موضوع شدیم اما متاسفانه این معضل رفع نشده و نظارت دقیقی بر نحوه آبیاری مزارع صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه شهرداری ها و آب و فاضلاب کشور باید ملزم به تکمیل تصفیه خانه کلانشهرها شوند، گفت: خروجی آب از تصفیه خانه هایی که مورد تایید سازمان های استاندارد و محیط زیست قرار می گیرد را می توان برای مصارف کشاورزی و آبیاری مزارع استفاده کرد.

وی با انتقاد از برخی اظهارات مبنی بر اینکه خشکسالی و کمبود منابع آب در روی آوردن کشاورزان به استفاده از فاضلاب برای آبیاری موثر بوده است، ادامه داد: باید با تشدید نظارت ها از فعالیت مزارعی که با فاضلاب آبیاری می شوند جلوگیری کرد زیرا سلامت مردم در معرض تهدید قرار می گیرد.

پاپی زاده اظهار کرد: در دنیا بازچرخانی فاضلاب مورد توجه ویژه قرار گرفته و از آن به عنوان منبع آبی جدید یاد می کنند. بازچرخانی فاضلاب راهکاری مهم برای مقابله با بحران آبی و استفاده از آن در کشاورزی برای پیشگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب است از اینرو سیاستگذاری در استفاده از آب های نامتعارف از مهم ترین رسالتی است که وزارت جهاد کشاورزی باید آن را دنبال کند زیرا بهترین منابع برای آبیاری فضای سبز و کشاورزی به شمار می رود.

آبیاری ۱۵۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی با فاضلاب

مشکل آبیاری زمین‌ها با فاضلاب شهری تنها مربوط به تهران نیست و بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک را در برمی‌گیرد، این مشکل بارها و بارها توسط مسوولان و نمایندگان مختلف گوشزد شده است. البته با توجه به حجم بالای زمین‌های زیرکشت در بخش جنوب تهران و تعداد ساکنان این شهر نسبت به سایر مناطق بیشتر زیر زیرذره‌بین مسوولان قرار گرفته است.

دکتر احمد جنیدی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره میزان سطح زیر کشت مزارع کشاورزی با آب فاضلاب در کشور گفت: با توجه به گزارش‌های دریافتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در ۱۱ استان کشور، بیش از ۱۵۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی با آب‌های سطحی آلوده به فاضلاب آبیاری می‌شوند. استان‌های البرز، تهران و آذربایجان غربی نیز نسبت به استان‌های دیگر بیشترین سطح زیر کشت را دارند.

وی افزود: الگوی کشتی که از سال‌های دور وجود داشته‌ و حق آبه‌ای که کشاورزان از آب‌های سطحی داشتند و هنوز ادامه دارد، تخلیه فاضلاب شهری و صنعتی که باعث آلودگی آب‌های سطحی می‌شود و توسعه ناکافی سامانه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب بخشی از دلایل آبیاری مزارع با فاضلاب هستند. 

وی گفت: کمبود منابع آب برای کشاورزی و تشدید آن در اثر خشکسالی و همچنین رشد جمعیت که به افزایش نیازهای آب شیرین در بخش آب آشامیدنی و آبیاری برای تولید مواد غذایی منجر شده است، از جمله دیگر دلایل است. علاوه بر آن در دسترس بودن فاضلاب به دلیل توسعه ناکافی سامانه‌های جمعآوری و تصفیه فاضلاب نیز به عنوان یکی از دلایل استفاده از فاضلاب مطرح است. در این میان باید وجود مواد مغذی موجود در فاضلاب و تاثیر قابل توجه آن در افزایش میزان تولید محصولات، بالا بودن هزینه مصرف کودهای شیمیایی و آلودگی منابع آب کشاورزی مانند نهرها، رودخانه‌ها و….  با فاضلاب را در نظر گرفت.

جنیدی تاکید کرد: توسعه ناکافی سامانه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهری و همچنین دفع غیر اصولی فاضلاب صنعتی و کشاورزی نیز یکی از مهم‌ترین این دلایل است؛ چون دفع غیر بهداشتی آن در منابع آب باعث آلودگی آب مورد استفاده در کشاورزی می‌شود. یکی دیگر از دلایل استفاده از فاضلاب برای آبیاری کشاورزی، کمبود آب است. کاهش میزان بارندگی و استفاده بی‌رویه از منابع آب باعث کاهش قابل توجه منابع آب سطحی و زیر زمینی در دو دهه اخیر شده‌است.

ضرورت ساماندهی سیستم‌های فاضلاب

حسین فضلی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان گفت: همیشه جهادکشاورزی و کشاورزان مورد اتهام قرار می‌گیرند در صورتی‌که برای جلوگیری از کشت سبزیجات با فاضلاب باید ابتدا سیستم‌های فاضلاب را ساماندهی کرد.

وی با اشاره به اینکه روزانه 70 تن سبزی در شهرستان همدان مصرف می‌شود که فقط 20 تن آن در شهرستان تولید می‌شود، بیان کرد: مقرر شده نماینده سبزی‌کاران شهرستان زمینی را برای احداث شهرک سبزی تهیه و تامین کنند تا تسهیلات ارزان‌قیمتی به کشاورزان داده و آنها را به گلخانه منتقل کنیم.

حمیدرضا طولابی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کوهدشت نیز گفت: هماکنون به علت نبود تصفیهخانه فاضلاب، پسابهای کوهدشت در جنوب شهر و منطقه زانوگه رها هستند. متاسفانه دیده میشود که این فاضلابها در آبیاری مزارع مورد استفاده قرار میگیرند که خلاف ضوابط بوده و غیربهداشتی است.

به گفته وی، مشکل آبیاری مزارع با فاضلاب تنها مربوط به کوهدشت نیست و در خیلی از نقاط متاسفانه دیده میشود که تهدیدی جدی علیه بهداشت عمومی و سلامت جامعه است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا