نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید مثل افزون بر موضوعی علمی یک پدیده اجتماعی است

وی افزود: پژوهش کشوری پژوهشگاه  ابن سینا نشان داد که شیوع ناباروری در کشور حدود 20 درصد است و این آمار گستردگی و اهمیت این پدیدار در جامعه را به خوبی نشان می دهد.

دکتر آخوندی با اشاره به اینکه ابعاد اجتماعی و فرهنگی ناباروری به طور مستقیم در انتخاب شیوه ی برخورد با این مشکل در سطح کلان و انتخاب مسیرهای درمان از سوی زوجین نابارور موثر است ، افزود: ریشه های تاریخی و فرهنگی اهمیت باروری در جامعه  ، نگاه مرد سالارانه ، فشارهای روانی و اجتماعی بر زوج های نابارور  و بالا بودن هزینه های درمان ، ناباروری را به موضوعی چند وجهی تبدیل کرده است.

به گفته ی رییس نخستین کنگره تولید مثل ، امروزه  مشکل ناباروری ما با مسائل جدیدی مواجه است.

دکتر آخوندی در این باره گفت: نرخ ناباروری با علل مردانه روز به روز در حال افزایش است. اگرچه آمار رسمی در این باره وجود ندارد ، اما متخصصان حوزه ی درمان هر روزه با این وضعیت مواجه می شوند و این مسئله کاملا نگران کننده است.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد باید در پژوهش هایی نظام مند ، اثر مجموعه ای از متغیرهایی که در ناباروری دخیل هستند مانند بالا رفتن سن ازدواج و بچه دار شدن، عوامل محیطی و تغذیه ای ، آب و هوا ، تاثیر امواج رادیویی و الکترو مغناطیسی یا پارازیت ها ، استرس های محیطی و عوامل دیگر مرتبط با این موضوع را بررسی کرد تا از بحرانی شدن این مشکل جلوگیری شود.

دكتر محمد مهدي آخوندي با تاكيد بر اينكه در گذشته  ارتباط بين متخصصان ، علاقه مندان و روز آمد سازي نظام مند يافته ها و دستاوردها و تبادل نظر فعالان اين حوزه وجود نداشت ، تشكيل انجمن جنين شناسي را گامي در اين راستا عنوان كرد و افزود: انجمن جنين شناسي و بيو لو‍ژي توليد مثل با هدف رفع نقصان و فراهم آوردن امكان هم انديشي ميان متخصصان اين حوزه و به روز رساني و تبادل نظرات و يافته هاي فعالان اين عرصه ، در سال 90 فعاليت خود را آغاز كرد.

وي درباره ي برخي از فعاليت هاي اين انجمن در سه سال گذشته گفت: تاسيس هفت شعبه ي استاني  و برگزاري كارگاه ها و نشست هاي تخصصي بخشي از فعاليت اين انجمن بوده است.

وي برگزاري نخستين كنگره توليد مثل را فضايي مناسب براي مشاركت و بهره مندي گسترده ي متخصصان و علاقه مندان حوزه بيولوژي توليد مثل عنوان كرد.

به گفته ي دكتر آخوندي 750 مقاله از سوي علاقه مندان حوزه ي توليد مثل به اين كنگره ي علمي ارسال شد.

نخستین کنگره ی تولید مثل کشور، با هدف تبادل نظر اساتید ، محققان و دانشجویان شصت و پنج گروه دانشگاهی مختلف در حوزه ی بیولوژی تولید مثل در انسان و حیوان ، تشخیص درمان و پیشگیری از ناباروری به مدت سه روز از دوم خرداد ماه در سالن همایش های رازی برپاست.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل