نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تربیت نسل آگاه به تکالیف محیط زیستی در دستور کار سازمان محیط زیست و آموزش و پرورش

سید ابوالقاسم موسوی با اشاره به برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری دومین همایش ملی آموزش جغرافیا در مدارس کشور با رویکرد 'بررسی فرصت و چالش های آموزش رسمی محیط زیست کشور' ، گفت: به طور کلی همایش های تخصصی فرصتی برای تبادل اندیشه و دیدگاه ها میان تمامی اندیشمندان یک حوزه است.

وی افزود: از این رو برگزاری همایش ملی آموزش جغرافیا در مدارس کشور با رویکرد زیست محیطی می تواند منجر به دریافت و جمع بندی نظرها و پیشنهادهای طیف های مختلف مرتبط با این حوزه همچون معلمان، شخصیت های اجرایی، سمن ها و اساتید شود.
وی با بیان اینکه هدف از این هم اندیشی، ارتقاء کمی و کیفی محتوای زیست محیطی کتاب های درسی دانش آموزان و استفاده از ظرفیت نظام آموزش رسمی کشور برای تربیت نسل حافظ و دوستدار محیط زیست است، اظهار کرد: به طور نمونه یکی از مباحث مورد پیگیری در خصوص همایش مذکور ایجاد فرصت برای ارسال و دریافت مقالاتی با موضوعاتی همچون اهمیت ارتقاء کمی و کیفی سواد محیط زیستی در نظام آموزش رسمی کشور، نقش، تکلیف و جایگاه دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف در ارتباط با آموزش های محیط زیستی است.
وی گفت: بررسی نگاه آموزش عالی کشور به آموزش های محیط زیستی و برنامه ها و چشم اندازهای این حوزه، بررسی شیوه های نوین آموزش محیط زیست، بررسی میزان اثربخشی طرح ها و پروژه های محیط زیستی در نظام آموزش رسمی کشور، همچنین بررسی اهمیت و جایگاه سرمایه های اجتماعی در آموزش های محیط زیستی از دیگر موضوعات مورد پیگیری در این همایش است.
موسوی اشاره ای هم به پیشنهاد نمایندگان وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی برگزاری دومین همایش ملی آموزش جغرافیا در مدارس کشور با رویکرد زیست محیطی برای برگزاری آن در دی ماه 1397 داشت و افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از دستگاه های همکار در برگزاری همایش مذکور، میزبانی مکانی و فعالیت در کمیته علمی را بر عهده دارد.
سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سابقه خوب همکاری های گذشته وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه در تهیه و تالیف کتاب 'انسان و محیط زیست' برای دانش آموزان مقطع یازدهم، خاطرنشان کرد: کتاب 'انسان و محیط زیست' موضوعات مختلف محیط زیستی همچون آب، هوا، پسماند و گردشگری پایدار را در بر گرفته است.
این مقام مسئول ادامه داد: تالیف کتاب 'انسان و محیط زیست' که پس از جلسات متعدد کارشناسی و با توجه به تمامی محدودیت های وزارت آموزش و پرورش در کتب تالیفی برای نظام آموزش رسمی کشور صورت گرفت یکی از اتفاقات بسیار مثبت و ارزشمند حوزه محیط زیست بود.
موسوی افزود: در نشست نکوداشت کتاب 'انسان و محیط زیست' که 30 خردادماه برگزار شد، تعدادی از مدرسان این کتاب و دانش آموزان مقطع یازدهم حاضر در مراسم، طی صحبت هایی بر اثربخشی کتاب در رفتار و اندیشه محیط زیستی خود تاکید کردند.
سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به بسته های آموزشی محیط زیستی تهیه شده برای مقطع پیش دبستانی داشت و گفت: بسته های تهیه شده، سه گروه مخاطب معلمان، والدین و دانش آموزان مقطع پیش دبستانی را در بر می گیرد.
وی با یادآوری اینکه هدف از چنین اقداماتی، تدوین مدلی مفهومی و علمی برای گنجاندن و آموزش مطالب محیط زیستی از پایه پیش دبستانی تا پایه دوازدهم و تربیت نسل آگاه به حقوق و تکالیف محیط زیستی خود است، خاطرنشان کرد: ارتقاء آگاهی، پیش شرط حفاظت صحیح از محیط زیست است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل