علم در 9 تیر

  • روز جهانی سیارک ها

روز جهانی سیارک‌ها فرصتی برای اطلاع‌رسانی درباره نقش مهم خُرده اجرام منظومه شمسی است.روز جهانی سیارک‌ها فرصتی برای اطلاع‌رسانی درباره نقش مهم خُرده اجرام منظومه شمسی است.

سرزمین‌های سرد شرق سیبری تازه تابش خورشید را بر سطح خود احساس می‌کردند که نوری خیره‌کننده در آسمان رؤیت شد و زمین و آسمان لرزید. دو هزار کیلومترمربع از جنگل‌های منطقه‌ای که به نام تونگاسکا خوانده می‌شد ویران شدند. خوش‌شانسی ما مردمان بود که این منطقه دورافتاده ساکن چندانی نداشت. وگرنه آنچه ویرانی این جنگل‌ها را به همراه آورد می‌توانست منجر به فاجعه‌ای انسانی شود.

تا سال‌های طولانی درباره منشأ حادثه تونگاسکا بحث‌ها و نظریات مختلفی وجود داشت. درنهایت معلوم شد، سیارکی کوچک وارد جو زمین شده و پیش از آنکه به سطح زمین برسد بر فراز تونگاسکا منفجر شده است.

تنها چند دقیقه یا زودتر یا دیرتر اگر این قطعه‌سنگ باستانی وارد جو زمین می‌شد ممکن بود به‌جای تونگاسکا در قلب یکی از شهرهای شلوغ اروپایی یا آمریکایی سقوط کند و یکی از مرگ‌بارترین حوادث طبیعی تاریخ معاصر را رقم بزند.

از زمان حادثه تونگاسکا تا امروز درک ما از سیارک‌های منظومه شمسی بیشتر شده است. هر چه بیشتر آموخته‌ایم همزمان متوجه خطرات بالای آن‌ها برای زمین از یک‌سو و از سوی دیگر فرصت‌های بی‌نظیری شده‌ایم که در دل این اجرام باقی‌مانده دوران شکل‌گیری منظومه شمسی برای ما وجود دارد. همین ضرورت شناخت بیشتر این اجرام بود که گروهی از دانشمندان، هنرمندان و فعالان علمی پیش‌نویس بیانیه‌ای را تنظیم کرده و به سازمان ملل متحد پیشنهاد کردند تا روز 30 ژوئن هرسال به نام روز جهانی سیارک‌ها نام‌گذاری شود.

  • روزجهانی شبکه های اجتماعی

ایده نام گذاری این روز برای اولین بار سال 2010 رقم خورد. شبکه‌های اجتماعی بدلیل انتشار لحظه‌ای اطلاعات، تأثیر شگرفی در زندگی انسانها گذاشته‌اند و این تأثیرگذاری روزبروز بیشتر میشود. این شبکه‌ها در تمامی مسائل جامعه؛ اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی صورت گرفته است.

"Mashable" در سال 2010 با هدف شناخت و گرامیداشت تأثیر مدیای اجتماعی در ارتباطات جهانی همچین روزی را روز شبکه‌های اجتماعی نامگذاری کرد و امسال برای هفتمین سال است که این روز در نقاط مختلف جهان و با برگزاری برنامه‌های مختلف و متنوع گرامی داشته میشود.

  • كشف عناصر راديواكتيو اورانيوم

هانري بِكْرِل فيزيك‏دان برجسته فرانسوي در نيمه دسامبر 1852م متولد گرديد. پدر و برادرش از فيزيك‏دانان معروف بودند.. پس از كشف اشعه ايكس توسط رونتْگِن دانشمند آلماني، بكرل درصدد كشف اجسامي برآمد كه از خود، اشعه ايكس را ساطع مي‏كنند. وي تحقيقات خود روي خاصيت تشعشع راديواكتيو متمركز و آن را در 2 مارس 1896م كشف نمود و چند ماه بعد در 30 ژوئن همان سال عناصر راديواكتيو اورانيوم را كشف نمود.

  • اضافه شدن نخستین ثانیه کبیسه به ساعت هماهنگ جهانی

ثانیه کبیسه مقدار زمان یک ثانیه است که به زمان UTC ساعت هماهنگ جهانی اضافه می‌شود تا تاریخ روز آن با زمان خورشیدی متوسط هماهنگ شود. آخرین اقدام اضافه کردن ثانیه کبیسه در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ روی داده‌است.

  • حادثه برای کپسول فضایی سایوز 11 در زمان بازگشت از ایستگاه فضایی سالیوت 1

سایوز ۱۱ نخستین و تنها مأموریت انسانی بود که به مقصد ایستگاه فضایی سالیوت ۱ انجام شد و به واسطه آن افراد وارد ایستگاه فضایی شدند (با وجود اینکه سایوز ۱۰ موفق به پهلو گرفتن در ایستگاه فضایی شده بود، اما نتوانست فضانوردان را به علت مشکلاتی در چفت‌شدن با ایستگاه فضایی در آن پیاده کند).  سایوز ۱۱ در ۷ ژوئن ۱۹۷۱ به ایستگاه فضایی رسید و در ۳۰ ژوئن آن را ترک کرد. با این وجود مأموریت برگشت به فاجعه سایوز ۱۱ منجر شد که در آن فشار کپسول سرنشینان هنگام آماده‌شدن برای بازگشت به زمین از دست رفت و به مرگ سه خدمه آن انجامید. سرنشینان سایوز ۱۱ ولادیسلاف وولکوف، گئورگی دوبروولسکی و ویکتور پاتسایف بودند.

  • تولد پاول برگ

پاول برگ متولد 30ژوئن 1926 است. وی بیوشیمیست آمریکایی و برنده جایزه نوبل شیمی 1980 برای تحقیقات پایه ای در زمینه اسیدهای نوکلئیک است.

  • درگذشت جان ویلیام استرات

جان ویلیام استرات متولد 12نوامبر 1842 بود . وی فیزیکدان انگلیسی و برنده جایزه نوبل فیزیک 1904 برای کشف آرگون است که در 30 ژوئن 1919 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا