چاپ سه بعدی سریع تر بافت های زنده با مویرگ

بسیاری از افراد در نوبت دریافت عضو پیوندی هستند و باتوجه به کمبود اهداکننده، تلاش های زیادی برای تولید اندام مصنوعی قابل پیوند صورت می گیرد. چاپ بافت زنده بدن انسان شامل تهیه یک داربست از مواد زیست سازگار مانند هیدروژل است که سلول های اندام مورد نظر را در خود جای می دهد.

در فرآیند چاپ سه بعدی، داربست به شکل لایه به لایه ساخته شده و سپس سلول های بنیادی درون داربست کشت داده می شوند تا ساختار نهایی بافت تشکیل شود.

سلول های بدن به مقادیر کافی اکسیژن و مواد مغذی برای زنده ماندن نیاز دارند. درون بافت های بدن، شبکه پیچیده ای از مویرگ های کوچک وجود دارند که خون را برای اکسیژن رسانی و تغذیه سلول ها، در سراسر بافت حمل می کنند.

فناوری چاپ زیستی سه بعدی فعلی، عملکرد سریعی نداشته و یک بافت انسانی در ابعاد چند سانتی متر مکعبی را طی چند هفته تولید می کند.

رویکرد محققان شرکت Prellis Biologics، استفاده از روش چاپ سه بعدی هولوگرافیک با وضوح تصویری 0.5 میکرون یا 10 برابر کوچکتر از چاپگرهای زیستی متداول و یک هزار برابر سریعتر است. به عبارت دیگر، زمانی که داربست هیدروژل با لیزر فروسرخ (مادون قرمز) کامل می شود، این روش جدید قادر به چاپ یک بلوک از بافت با تمام سیستم عروق خونی در کمتر از 12 ساعت خواهد بود.

این روش جدید به سلول ها اجازه می دهد تا اکسیژن و مواد مغذی کافی برای زنده ماندن را در زمان ایجاد ساختارهای پیچیده دریافت کنند.

هدف نهایی محققان، چاپ کامل سیستم عروق خونی کلیه در کمتر از 12 ساعت است که مسیر را برای تولید بافت کلیه مصنوعی قابل پیوند هموار خواهد کرد.

منبع: newatlas