نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دیدن از ورای دیوارها به کمک هوش مصنوعی

با بررسی اخبار علمی در سراسر جهان شاهد نوآوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستیم و تقریباً این فناوری در همه شاخه‌های زندگی بشر واردشده است. به‌تازگی پژوهشگران موفق به طراحی نوعی هوش مصنوعی شده‌اند که به‌مانند اشعه ایکس قادر به مشاهده ماورای اشیا است.

اگرچه امواج وای فای برای چشم انسان غیرقابل مشاهده هستند اما هنگامی‌که سیگنال‌های بی‌سیم از آنتن‌ها پخش می‌شود، با برخورد به بدن انسان دچار تغییر شده و این نحوه تغییر سیگنال‌ها می‌تواند اندازه‌گیری شود.

آندرئو لیژوسکی (Andrew Liszewski) از اعضای این گروه تحقیقاتی درباره فناوری فوق اعلام کرد: «امروزه سیگنال‌های وای فای تقریباً در همه‌جا وجود دارند و ما به کمک این موقعیت می‌توانیم هوش مصنوعی را قادر کنیم تا به‌مانند اشعه ایکس، افراد را تعقیب کرده و آن‌ها را حتی در ورای دیوارها و اجسام مشاهده کند.»

به گفته دانشمندان، اگرچه امواج وای فای برای چشم انسان غیرقابل مشاهده هستند اما هنگامی‌که سیگنال‌های بی‌سیم از آنتن‌ها پخش می‌شود، با برخورد به بدن انسان دچار تغییر شده و این نحوه تغییر سیگنال‌ها می‌تواند اندازه‌گیری شود. پژوهشگران مرکز آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی MIT یک شبکه عصبی را آموزش داد تا اسکلت‌های مردم را در هنگام راه رفتن، نشستن و صحبت کردن، تشخیص داده و تعقیب کند.

در ادامه این پژوهشگران به سیستم هوش مصنوعی طراحی‌شده، آموختند که چگونه اسکلت‌های انسانی را از طریق سیگنال‌های رادیویی پراکنده تعقیب کند. درنهایت، با تجزیه‌وتحلیل اطلاعات پراکنده سیگنال‌های رادیویی، شبکه عصبی قادر به تشخیص و تعیین موقعیت اسکلت‌هایی بود که نشان‌دهنده موقعیت و حرکات فرد است، این شرایط حتی زمانی که فرد در پشت دیوار پنهان‌شده است، قابل‌استفاده بوده و این فناوری برخلاف استفاده از اشعه ایکس که مضر است، هیچ خطری برای انسان‌ها ندارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: theweek

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل