کنترل ربات با امواج مغزی

برنامه آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی (CSAIL) موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، با دستاوردهای شگفت انگیزی در حوزه رباتیک همراه بوده است که به عنوان نمونه می توان به ربات های اوریگامی با قابلیت تغییر شکل و هوش مصنوعی (AI) با قابلیت تشخیص افراد از آنسوی دیوار اشاره کرد.

پروژه جدید محققان MIT، امکان کنترل ربات با امواج مغزی و تصحیح اشتباه های رابت را با یک حرکت ساده فراهم می کند.

در فیلم کوتاهی که برای نمایش عملکرد این سیستم رباتیک منتشر شده است، رابط کاربری (انسان) درحال هدایت ربات برای ایجاد سوراخ روی یک دیوار چوبی دیده می شود.

(تصویر: MIT)

روی سر فردی که وظیفه هدایت ربات را برعهده داشت، کلاه الکتروآنسفالوگرافی (EEG) قرار دارد که وظیفه ارسال دستورها به ربات را برعهده دارد. حسگرهای مغزی ربات، بلافاصله پیام های دریافتی از رابط کاربری مبنی بر بروز اشتباه را تشخیص می دهند. همچنین با حرکت دست کاربر و ارسال پیام از الکترومیوگرافی (EMG)، ربات می تواند در جهت درست، به کار خود ادامه دهد.

ربات به تنهایی در 70 درصد موارد موفق به سوراخ کردن درست مناطق تعیین شده روی دیوار چوبی شد. با کمک رابط کاربری، میزان دقت ربات در سوراخ کردن نقاط تعیین شده به 97 درصد افزایش یافت.

به گفته محققان، ترکیب بازخوردهای الکتروآنسفالوگرافی (EEG) و الکترومیوگرافی (EMG)، تعاملات طبیعی انسان- ربات را برای مجموعه وسیعی از برنامه های کاربردی، امکانپذیر خواهد کرد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: mit.edu

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا