فشار بی سابقه بر منابع زمین

مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا، نسخه جدید اطلس جهانی بیابان زایی (World Atlas of Desertification) را منتشر کرد که ابزاری موثر برای تصمیم گیرندگان با هدف مقابله با تخریب خاک و زمین محسوب می شود.

نتایج تحقیقات این مرکز نشان می دهد، کیفیت خاک در نقاط مختلف جهان به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و پیش بینی می شود که تا اواسط قرن جاری این میزان به 90 درصد افزایش پیدا کند؛ این مسأله باعث می شود طی چند دهه آینده، با کاهش قابل توجه تولید محصولات کشاورزی روبرو شویم.

برآورده شده است که با ادامه روند فرسایش خاک، هرساله ناحیه ای به وسعت نیمی از اتحادیه اروپا، کیفیت خود را از دست داده و تخریب شود. ادامه این روند و در پیش نگرفتن اقدامات اصلاحی (برای بهبود وضعیت فرسایش خاک و تخریب زمین)، منجر به آواره شدن میلیون ها نفر از مردم در نقاط مختلف جهان خواهد شد.

گزارش دیگری که توسط IPBES و با حمایت سازمان ملل تهیه و ماه مارس جاری (فروردین ماه) منتشر شد نیز نشان می دهد که روند تخریب و فروسایی (degradation) زمین در سراسر جهان به نقطه "بحرانی" رسیده است.

درحالیکه زمین های کشاورزی و چراگاه ها حدود یک سوم سطح سیاره زمین را پوشانده اند، این بخش با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. در کنار اثرگذاری تغییرات اقلیمی، کاهش کیفیت زمین های کشاورزی می تواند منجر به کاهش یک دهمی تولید محصولات کشاورزی در جهان تا سال 2050 شود.

این اثر بیشتر در هند، چین و جنوب صحرای آفریقا احساس می شود و تخریب زمین های کشاورزی در این مناطق می تواند تولید محصولات کشاورزی را تا نصف کاهش دهد.

آخرین ویرایش اطلس جهانی بیابان زایی به سال 1998 بازمی گردد که در آن، نسبت به رشد سریع جمعیت و افزایش فشار بر سیاره زمین هشدار داده شده بود.

تیبور ناوراسیس (Tibor Navracsics)، کمیسر اروپایی آموزش، فرهنگ، جوانان و ورزش و از کارشناسان مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا تأکید کرد که در طول 20 سال، شاهد فشار قابل توجه به سیاره زمین بوده ایم.

وی افزود: برای حفظ سیاره زمین برای نسل های آینده، به تغییرات فوری در زمینه استفاده از منابع زمین و اتخاذ اقدامات اصلاحی برای بهبود شرایط موجود نیاز داریم.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencedaily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا