عبور یک جرم فضایی عظیم از نزدیکی زمین

بسیاری از ما در فیلم‌های علمی و تخیلی درباره برخورد شهاب‌سنگ با زمین شنیده‌ایم و یا حتی در برخی از موارد درباره تئوری انقراض دایناسورها به‌واسطه برخورد شهاب‌سنگ با زمین مواردی به گوش ما خورده است. بااین‌وجود به‌تازگی دانشمندان کشف کرده‌اند که یکی از این اجرام فضایی قرار است تا بافاصله‌ای بسیار کم نسبت به زمین از کنار ما عبور کند.

این جرم فضایی که یک شهاب‌سنگ مرده است، با نام فنی شهاب‌سنگ 2017 YE5 شناخته می‌شود و یک شهاب‌سنگ فاقد دنباله نوری است. به همین دلیل نیز این شهاب‌سنگ را یک شهاب‌سنگ مرده می‌نامند. البته فاصله نزدیک عبور این شهاب‌سنگ، آن‌قدری که باید ترسناک نیست و این شهاب‌سنگ از فاصله 6 میلیون کیلومتری زمین عبور خواهد کرد.

این فاصله برابر با 15 بار دورتر از فاصله ماه با زمین است. البته نکته مهم این است که از سال 1908 تاکنون، هیچ شهاب‌سنگی با این فاصله نزدیک از زمین عبور نکرده است و سازمان ناسا نیز این موضوع را تائید می‌کند. به‌این‌ترتیب نیازی به نگرانی درباره این شهاب‌سنگ نیست هرچند که ابعاد آن می‌تواند برای دانشمندان مهم باشد.

این شهاب‌سنگ دارای ارتفاعی برابر با 860 متر است که از برج خلیفه دوبی که بزرگ‌ترین بنای زمین است نیز بزرگ‌تر است. در حقیقت هرروز شهاب‌سنگ‌های متعددی از نزدیکی زمین عبور می‌کنند ولی ابعاد بسیار بزرگی که 217YE5 دارد موجب شده است که توجه ویژه‌ای به آن معطوف گردد.

در حال حاضر تعداد زیادی از دانشمندان در حال بررسی این شهاب‌سنگ هستند و این جرم فضایی به یک سوژه جذاب برای منجمان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای بدل شده است.

منبع: Cnet