نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شکستن رکورد تولید انرژی در تجزیه اتم

بر اساس گزارش رسمی سازمان تحقیقات هسته ای اتحادیه اروپا European Organization for Nuclear Research که به اختصار CERN نامیده می شود  ،  بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم  یا ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی The Large Hadron Collider   موفق به شکستن رکورد تولید انرژی  شد . این دستگاه ، بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم یا atom-smasher  در سراسر جهان محسوب می شود .

گفتنی است این رکورد در ساعات پایانی روز چهار شنبه ثبت شده و طی آن دانشمندان شاغل در این مرکز ، موفق به ثبت بیشترین حجم انرژی آزاد شده از طریق برخورد اتم شدند .  

در این آزمایش ، دو پرتو مخالف پروتون ها در تونل مخصوص ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی با یکدیگر برخورد کردند . انرژی حاصل از این برخورد ، سیزده تریلیون الکترون ولت  electronvolts بود که در مقایسه با بیشترین رکورد ثبت شده پیشین که تنها انرژی برابر با هشت تریلیون الکترون ولت   آزاد کرده بود ، بسیار بالاتر است . آزمایش پیشین در سال 2013 میلادی انجام شده بود .

شایان ذکر است که ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی The Large Hadron Collider که بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم یا atom-smasher  در سراسر جهان محسوب می شود به تازگی فعالیت دوباره خود را آغاز کرده و  این دستگاه به دلیل بروز پاره ای از مشکلات ، طی  دو سال گذشته از کار افتاده بود .

بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم جهان به دلیل مسائل امنیتی و جلوگیری از انتشار تشعشعات مضر ، در تونلی به عمق بیست و هفت کیلومتر در مرز بین سوئیس و فرانسه قرار دارد . موقعیت این دستگاه در نزدیکی شهر ژنو اعلام شده است .

این پروژه در ابتدا ، طی سال 2008 میلادی پس از بیست سال فعالیت ، آماده شده و مورد بهره برداری قرار گرفت . متاسفانه نه روز پس از آغاز به کار این دستگاه ، به دلیل نقص فنی و بالارفتن دمای آهن رباهای ابر رسانه به کار رفته شده در آن ، فعالیت های این مرکز دچار توقف شده و مجددا در سال 2009 آغاز به کار کرد . این دستگاه تا دو سال پیش به فعالیت خود ادامه می داد که مجددا با نقص فنی رو به رو شده و تغییرات و نوسازی جدیدی در آن انجام شد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل