کنترل دست مصنوعی از طریق فرمان های مغزی

بر اساس پژوهش های جدید انجام شده ، ارائه روشی نوین به شکل کاشت ریز تراشه ای در مغز که از طریق آن می توان به اعضای مصنوعی رباتیک ساخته شده به شکل دست ، پا یا سایر اعضای بدن فرمان داد ، امیدهای بسیاری برای تغییر در روش زندگی و فعالیت های فیزیکی افراد معلول یا نقص عضو را به وجود آورده است .

بر اساس گزارشی که در رابطه با این تحقیقات در مجله علوم journal Science منتشر شده است ، این تکنولوژی روی فردی به نام اریک سورتو Erik Sorto آزمایش شده است و این مرد 34 ساله را می توان نخستین فردی در سراسر دنیا دانست که به عضوی مصنوعی مجهز است که از طریق وجود ریز تراشه ای در مغز وی ، کنترل شده و با نیروی ذهن کاربر ، هدایت می شود .

اریک سورتو به دلیل شلیک گلوله به گردن وی و عوارض و جراحات ناشی از آن ، از سن 21 سالگی به بعد از گردن به پائین فلج بوده و توانائی انجام هیچ کاری را نداشته است . به تازگی و با استفاده از این روش جدید درمانی ، پژوهشگران ریز تراشه ای در مغز وی کار گذاشتند که این بیمار را قادر به کنترل دست های مصنوعی رباتیکی می کند که به این منظور تهیه شده اند . در حال حاضر وی قادر به تکان دادن این دست مصنوعی بوده و می تواند با افراد دیگر دست بدهد ، لیوان حاوی هر نوع نوشیدنی را از زمین برداشته و بنوشد و یا با افراد دیگر بازی های ساده ای مانند سنگ ، کاغذ ، قیچی انجام دهد . تمام این فعالیت ها از طریق دست رباتیک وی انجام می شود .

تلاش های پیشین پژوهشگران برای استفاده از ایمپلنت های مغزی جهت کنترل اعضای مصنوعی ، در قشر کورتکس مغز که مسئول انجام تحرک اندام مختلف است ، انجام شده بود . در این روش جدید ، پزشکان موفق شدند دو ردیف از میکرو الکترودهای ویژه را در بخش پسین غشای کورتکس  posterior parietal cortex, or PPC  مغز بیمار جاسازی کنند .

در همین زمینه پرفسور ریچارد اندرسون  Richard Andersen ، متخصص علوم مغز و اعصاب که مدیریت این پروژه تحقیقاتی را بر عهده دارد ، اعلام کرد : "  هنگامی که شما دست خود را تکان می دهید ، در باره چگونگی این تکان دادن فکر نکرده و قطعا به این موضوع توجه ندارید که کدام ماهیچه ها باید برای این فعالیت خاص ، حرکت کنند . برای نمونه بلند کردن دست ، کشیدن بازوها ، بلند کردن یک لیوان یا حلقه زدن انگشتان به دور لیوان ، هر یک نیازمند فعالیت برخی ماهیچه های ویژه هستند که مغز شما به طور ناخودآگاه آن ها را پردازش می کند . در حقیقت شما در این هنگام به جای فکر کردن به جزئیات ، به هدف اصلی می اندیشید . برای نمونه ، من قصد دارم لیوان آبی را از زمین بلند کنم . در این آزمایش ما به صورت موفقیت آمیز می توانیم هدف اصلی را بر اساس مفهوم ذهنی ، رمز گشائی کنیم . در حقیقت در این حالت ما به وسیله تصویر سازی ذهنی ، موفق به اجرای درست کار مورد نظر خواهیم شد . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا