نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف نوع جدیدی از فتوسنتز

گیاهان و بعضی از باکتری ها از فرآیندی موسوم به فتوسنتز (photosynthesis) برای تولید قندها از دی اکسید کربن و آب استفاده می کنند که منبع انرژی آنها محسوب می شود.

عامل ایجاد فرآیند فتوسنتز، رنگدانه سبز کلروفیل-a (chlorophyll-a) است که باعث سبز بودن گیاهان می شود. این رنگدانه، نور قرمز را جذب کرده و رنگ های سبز، آبی و بنفش ساطع می کند.

کلروفیل-a در تمامی گیاهان و جلبک ها و باکتری های فتوسنتزی وجود دارد و دانشمندان تا مدت ها تصور می کردند که یک "محدودیت قرمز" در فتوسنتز وجود دارد. دانشمندان از این محدودیت احتمالی برای بررسی وجود حیات احتمالی در سیاره های دیگر در سایر منظومه های خورشیدی استفاده می کردند.

فتوسنتز در کلونی از سیانوباکتری – کلروفیل-a (رنگ ارغوانی) و کلروفیل-f (رنگ زرد)

اما بررسی یک نوع باکتری فتوسنتزکننده موسوم به سیانوباکتری (cyanobacteria)، نشان دهنده فتوسنتز هدایت شده با کلروفیل-a (رنگ ارغوانی) و کلروفیل-f (رنگ زرد) است.

در نور نزدیک به فروسرخ (مادون قرمز)، سیستم های کلروفیل-a در این باکتری خاموش شده و نوع دیگری از کلروفیل موسوم به کلروفیل-f در شرایط انرژی کم فراتر از محدودیت نور قرمز شروع به فعالیت می کردند.

در این مطالعه به سرپرستی امپریال کالج لندن، محققان کشف کردند که سیانوباکتری به جای نور قرمز، از طیف فروسرخ (مادون قرمز) برای عمل فتوسنتز استفاده می کند.

پروفسور بیل رادرفورد (Bill Rutherford)، بیوشیمیست امپریال کالج لندن تأکید کرد: کشف شکل جدید فتوسنتز، نحوه درک ما از رویدادهای کلیدی در قلب فتوسنتز استاندارد را تغییر داده و حتی می تواند (محتوای) کتاب های درسی را دستخوش دگرگونی کند.

این کشف قابل توجه، از پتانسیل گسترش دادن تحقیقات برای یافتن حیات احتمالی در سیاره های دیگر برخوردار است. نوع جدیدی از فتوسنتز که فراتر از محدودیت های نور قرمز عمل می کند، درک دانشمندان از نیازهای انرژی فتوسنتز را تغییر می دهد.

نتایج این کشف در مجله Science منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: Independent

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل